Annons
Förra Fortnox-vd:n Jens Collskog satsar på uppstickaren Wint.

Efter miljardbudet: Fortnox-profilens nya satsning

5 anledningar att flytta logistikhanteringen till molnet SPONSRAT AV Visma

Doldisar blir miljardärer på Spotify

Skam är en dramaserie om gymnasieungdomar på Hartvig Nissens skole i Oslo.

Facebook köper amerikanska rättigheter till norska succén Skam

Northvolts vd är Tesla-veteranen Peter Carlsson.

Uppgifter: Northvolt till både Västerås och Skellefteå

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Efter miljardbudet: Fortnox-profilens nya satsning

Förra Fortnox-vd:n Jens Collskog satsar på uppstickaren Wint.
Förra Fortnox-vd:n Jens Collskog satsar på uppstickaren Wint. Foto: Björn Solfors
Jens Collskog är en personerna som har lagt grunden till affärssystemsbolaget Fortnox, som jätten Visma har lagt ett stort bud på. Nu vill han hjälpa till att bygga nästa miljardbolag inom digital redovisning – uppstickaren Wint i Hagfors.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Fortnox har utvecklats till att bli en Vismas största konkurrenter när det gäller digitala affärssystem. Nu har jätten lagt ett bud på Fortnox på 1,4 miljarder kronor. Jens Collskog, som var med från starten och satt senast som vd på Fortnox, har valt att lämna bolaget och istället gå in som delägare i uppstickaren Wint.

”Fortnox har varit min baby i många år men någon gång måste man klippa navelsträngen. Bolaget har varit den enda nageln i Vismas ögat. Men det kommer komma nya naglar på sikt”, säger Jens Collskog.

Förutom digitala redovisningsbyråer tror Jens Collskog att man även ska hålla utkik för vad bankerna och Skatteverket gör för redovisningtjänster framöver.

”Den här branschen är under kraftig förändring. De traditionella redovisningskonsultjobben kommer att försvinna för du kommer inte kunna vara snabbare än automatiserade system. Det är alla med det klara med”, säger Jens Collskog.

”Vi på Fortnox var ganska drivande i digitaliseringen av branschen, nu är det Wint och några andra som går från att vara redovisningsbyråer till att utvecklas till it-bolag med sina egna system.”

Redovisningsbranschen har historiskt sett varit väldigt papperstyngd, men den är nu på väg att bli helt digital. Bland uppstickarna för digital redovisning finns förutom Wint, bland andra Mr Shoebox, Dooer, Bokio och PE Accounting.  

Wint, som för fem år sedan satte igång arbetet med att bli helt digitala på sitt kontor i Hagfors, har de senaste åren tagit fram sitt eget system byggt på artificiell intelligens. Det gör det möjligt för Wint att ta hand om hela redovisningsprocessen digitalt. Nu har bolaget börjat välja bort kunder med en förkärlek till papperssamhället.

”Vi har sagt upp kunder som vill ha kvar sina papper i en pärm och sagt att det är bättre att de går till någon som gillar det. I stället har vi tagit in nya kunder som vill vara digitala. Vi vill inte spreta utan vi vill fokusera på det”, säger Wints vd Björn Elfgren.

Foto:
Björn Elfgren är vd på den digitala revisionsbyrån Wint.

Genom att göra ett verktyg som hanterar allt från fakturor, kvitton, F-skatt till momsdeklarationer och digital konsulttjänst vill Wint göra redovisning för småföretagare så smärtfri som möjligt och i Björn Elfgrens egna ord ”till och med roligt”.

I och med de stora förändringar på Wint har omsättningen så gott som stått still från 2014, från 40 Mkr till 41 Mkr för fjolåret, och resultatet går fortfarande i rött. Samtidigt har bolaget vuxit från 20 anställda för fem år sedan till nuvarande 84.

För att kunna växa med sin digitala tjänst har Wint nyligen avslutat en nyemission på 2,5 Mkr och tagit in lika mycket i ett innovationslån av Almi.

Med Jens Collskog i ledningsgruppen anser Björn Elfgren att Wint har bättre utsikter för att lyckas.

”Han har ju byggt upp ett fantastiskt företag och var med på hela resan till miljardvärdering. Den resan vill vi också göra”, säger Björn Elfgren.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post