Hoppa till innehållet

Efter miljardbudet: Fortnox-profilens nya satsning

Jens Collskog är en personerna som har lagt grunden till affärssystemsbolaget Fortnox, som jätten Visma har lagt ett stort bud på. Nu vill han hjälpa till att bygga nästa miljardbolag inom digital redovisning – uppstickaren Wint i Hagfors.

Förra Fortnox-vd:n Jens Collskog satsar på uppstickaren Wint.
Förra Fortnox-vd:n Jens Collskog satsar på uppstickaren Wint.Foto: Björn Solfors

Fortnox har utvecklats till att bli en Vismas största konkurrenter när det gäller digitala affärssystem. Nu har jätten lagt ett bud på Fortnox på 1,4 miljarder kronor. Jens Collskog, som var med från starten och satt senast som vd på Fortnox, har valt att lämna bolaget och istället gå in som delägare i uppstickaren Wint.

”Fortnox har varit min baby i många år men någon gång måste man klippa navelsträngen. Bolaget har varit den enda nageln i Vismas ögat. Men det kommer komma nya naglar på sikt”, säger Jens Collskog.

Förutom digitala redovisningsbyråer tror Jens Collskog att man även ska hålla utkik för vad bankerna och Skatteverket gör för redovisningtjänster framöver.

”Den här branschen är under kraftig förändring. De traditionella redovisningskonsultjobben kommer att försvinna för du kommer inte kunna vara snabbare än automatiserade system. Det är alla med det klara med”, säger Jens Collskog.

”Vi på Fortnox var ganska drivande i digitaliseringen av branschen, nu är det Wint och några andra som går från att vara redovisningsbyråer till att utvecklas till it-bolag med sina egna system.”

Redovisningsbranschen har historiskt sett varit väldigt papperstyngd, men den är nu på väg att bli helt digital. Bland uppstickarna för digital redovisning finns förutom Wint, bland andra Mr Shoebox, Dooer, Bokio och PE Accounting.  

Wint, som för fem år sedan satte igång arbetet med att bli helt digitala på sitt kontor i Hagfors, har de senaste åren tagit fram sitt eget system byggt på artificiell intelligens. Det gör det möjligt för Wint att ta hand om hela redovisningsprocessen digitalt. Nu har bolaget börjat välja bort kunder med en förkärlek till papperssamhället.

”Vi har sagt upp kunder som vill ha kvar sina papper i en pärm och sagt att det är bättre att de går till någon som gillar det. I stället har vi tagit in nya kunder som vill vara digitala. Vi vill inte spreta utan vi vill fokusera på det”, säger Wints vd Björn Elfgren.

Foto:
Björn Elfgren är vd på den digitala revisionsbyrån Wint.

Genom att göra ett verktyg som hanterar allt från fakturor, kvitton, F-skatt till momsdeklarationer och digital konsulttjänst vill Wint göra redovisning för småföretagare så smärtfri som möjligt och i Björn Elfgrens egna ord ”till och med roligt”.

I och med de stora förändringar på Wint har omsättningen så gott som stått still från 2014, från 40 Mkr till 41 Mkr för fjolåret, och resultatet går fortfarande i rött. Samtidigt har bolaget vuxit från 20 anställda för fem år sedan till nuvarande 84.

För att kunna växa med sin digitala tjänst har Wint nyligen avslutat en nyemission på 2,5 Mkr och tagit in lika mycket i ett innovationslån av Almi.

Med Jens Collskog i ledningsgruppen anser Björn Elfgren att Wint har bättre utsikter för att lyckas.

”Han har ju byggt upp ett fantastiskt företag och var med på hela resan till miljardvärdering. Den resan vill vi också göra”, säger Björn Elfgren.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera