Hoppa till innehållet

Efter miljardförlusten – tunga delägaren vill ut ur tv-floppen Magine

Den svenska tv-streamingplattformen Magine har bränt minst 1,2 miljarder kronor sedan starten. Nu vill investeraren Tommy Jacobson ta sig ut ur det förlustdrabbade projektet.

Magines vd Ambuj Goyal (tv) och Tommy Jacobson, en av bolagets delägare.
Magines vd Ambuj Goyal (tv) och Tommy Jacobson, en av bolagets delägare.Foto: Press/TT

Genom åren har flera svenska bolag försökt tjäna pengar på streaming av film och tv på nätet.

Ett exempel är filmsajten Voddler, som nyligen gick i konkurs. En annan storartad satsning är Magine, som startades 2012 med målet att skapa en slags play-tjänst för alla landets tv-kanaler.

Men Magines ambitioner har hamnat på skam. Mellan 2012 och 2016 samlade bolaget på sig mer än 1,2 miljarder kronor i förluster. Det är 22 gånger mer än den totala omsättningen under perioden. Även under helåret 2016 var Magines förluster mycket högre än omsättningen. Det förstnämnda uppgick till hela 367 Mkr – den sistnämnda till ynka 38 Mkr.

Nu har delägaren och tech-profilen Tommy Jacobson tappat tålamodet med bolaget.

”Jag skulle göra vad som helst för att komma ur den här investeringen”‚ säger han i Di Digitals intervjupodd Startup Stories.

Han uppger att hans investmentbolag Varenne gick in med cirka 10 miljoner kronor i Magine 2013 i samband med att streamingtjänsten tog in 127 miljoner kronor i kapital. 

Jag har sagt att jag är beredd sälja aktier med rabatt.

Tommy Jacobson menar att Magine, trots upprepade nyemissioner, inte velat hjälpa honom sälja sina aktier.

”Jag har träffat ordföranden, en amerikan, och gjort allt för att komma ur den här investeringen. Jag har sagt att jag är beredd sälja aktier med rabatt. Men han vill inte ha några begagnade aktier utan vi får sitta kvar i båten och få nya meddelanden om nyemissioner”, säger Tommy Jacobson.

Di Digital har hört av sig till Magine och erbjudits ställa frågor till vd Ambuj Goyal via mejl. Han avböjer dock att kommentera Tommy Jacobsons utspel.

Tommy Jacobson är inte den enda välprofilerade delägaren i Magine. Investmentbolaget Nordstenen, Altor-grundaren Harald Mix och det före detta fotbollsproffset Martin Dahlin investerade alla i Magine 2013. Även den argentinske miljardären Alejandro Bulgheroni har plöjt ner kapital i bolaget.

Läs mer: Svenska streamingtjänsten Voddler går i konkurs 

När Di Digital kontaktar Magine försäkrar delägaren och informationschefen Håkan Tranvik att bolagets siffror för 2017 kommer att se bättre ut.

I fjol framkom det att Magine hade lagt ner sin tv-tjänst i Sverige och stängt Magine.se. Hoppet knyts nu till tv-satsningen i Tyskland, filmsajten Plejmo i Norden och företagstjänsten Magine Pro, som säljer teknik tv- och bedbandsbolaget Sappa, Draken Film samt flera utländska aktörer.

Bakom Magine stod från början en rad välkända svenska it-profiler. Bland dem kan nämnas dåvarande vd Mattias Hjelmstedt, som var med och grundade Voddler, Erik Wikström, medgrundare av Icon Medialab och Boxers grundare Michael Werner.

Idag uppger bolaget att industribolaget Inversora är dess huvudägare.

Tommy Jacobson har grundat investmentbolaget Varenne (NTL), med investeringar i bolag som Magine och Zound Industries, samt Zenith Vencap (NTL) med portföljbolag som Truecaller, Vionlabs och Shopbox.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List.


Lyssna på hela intervjun med Tommy Jacobson:

https://embed.acast.com/startupstories/tommyjacobson-zound-zenithvencap

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera