Annons

Efter miljardvärderingen – svenska e-sportbolaget växlar upp turneringarna

G-loot ingår ett nytt samarbete med spelstudion bakom ett av världens populäraste spel.
G-loot ingår ett nytt samarbete med spelstudion bakom ett av världens populäraste spel. Foto: Pressbild samt Jonas Eng.
E-sportbolaget G-Loot är på rejäl tillväxtresa och nu har bolaget ingått ett samarbete med bolaget bakom ett av världens största pc-spel.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska G-Loot säkrade nyligen en kapitalrunda på 230 miljoner kronor. Därmed har bolaget tagit in nästan 375 Mkr sedan starten 2013 från bland andra Swedbank Robur, Paradox-veteranen Fredrik Wester och THQ-profilen Lars Wingefors. 

E-sportbolaget ska enligt uppgift till Di Digital ha värderats till 1 miljard kronor i den senaste nyemissionen. Målet är att bli störst i Europa, och sedan i världen, inom e-sport och nu tar bolaget ytterligare ett steg i den riktningen.

Läs mer: E-sportbolaget tar in 230 miljoner: ”Största affären i Europa” 

Efter att i flera år ha anordnat en av världens största ligor inom spelet ”Player Unknown's Battlegrounds”, det mest sålda pc-spelet i världen 2017, har bolaget nu ingått i partnerskap med studion bakom spelet, sydkoreanska PUBG Corporation.

”Man kan jämföra det med tennis, där man har Wimbledon, Franska öppna och US Open. Vi kommer ha motsvarigheten inom e-sport nu, i Sverige och Stockholm”, säger bolagets e-sportsansvarige Simon Sundén.

Det nya samarbetet innebär att G-Loot kommer anordna en av PUBG Corporations större live-turneringar under året. Turneringen kommer gå av stapeln i juli på Stockholmsmässan och bolaget satsar på miljonpublik online.

”Det är en stor fjäder i hatten för vårt samarbete med PUBG, vi är nu en utav de få utvalda partners som de jobbar med globalt. Nu har vi alltifrån korpligor till de absolut bästa i världen”, säger Simon Sundén.

Läs mer: Efter investeringen på 100 miljoner – G-Loot växlar upp 

G-Loot erbjuder en plattform för pc- och mobilspel där spelarna kan satsa pengar på sig själva. Inga pengar kan satsas på andra än en själv och den egna insatsen. Spelare kan betala en månadsavgift eller en engångssumma för att vara med i tävlingar med prispengar. 

Ett ytterligare intäktsben för bolaget är turneringar, där G-Loot lyckats dra tiotals miljoner tittare genom egna produktioner. 

Bild från uppvärmningen av en av G-Loots egna e-sportsturneringar.
Bild från uppvärmningen av en av G-Loots egna e-sportsturneringar. Foto: Jonas Eng

Läs mer: G-Loot jagas av investerare – vill bli störst på e-sport 

Inom e-sport är det inte ovanligt att liveturneringar ses som marknadsföring, men i och med storleken på produktionerna kan de istället bli en kassako, inte minst genom att sälja streamingrättigheter till plattformar som Twitch.

Därför är det nya samarbetet med PUBG Corporation ett viktigt steg framåt för G-Loot, som just nu är inne i en intensiv tillväxtperiod.

”Vårt fokus som bolag är onlinespel, men det kommer att finnas några få gigantiska turneringar och då är det kul att vi har sådan bredd i utbudet. Det här är en premiumstämpel för oss”, säger Simon Sundén.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies