Annons

Efter misslyckade satsningen – Spotify gör nytt försök med tv

Foto: David Paul Morris, David Paul Morris
Spotifys börjar samarbeta med Hollywood-producenten Chernin Entertainment. Tanken är att skapa egna serier och filmer från strömningsjättens egna poddar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotify ska ha lagt ned hundratals miljoner kronor i en egen tv-plattform mellan 2012 och 2015. Men projektet skrotades eftersom licenserna visade sig vara för dyra och tystades ner internt.

Vd:n Daniel Ek har sedan dess haft ett uttalat fokus på ljud och sagt att Spotify ska bli ”störst på audio”, men nu ser strategin ut att breddas igen.

Att göra om poddar till tv har blivit en ny trend i framför allt USA, med framgångar till exempel för serien Homecoming. Chernin och Spotify har nu ihop med Pineapple Street Media inlett ett samarbete om att göra en tv-version av krimpodden The Clearing från Gimlet Media, rapporterar The Verge.

Enligt Chermin har Spotify ett av de största biblioteken med egenproducerade poddar som uppgår till omkring 250. 

Chernin står bland annat bakom Ford vs Ferrari, Hidden Figures och New Girl. Att Spotify nu ska göra detsamma för sina podcasts ihop med Chernin innebär att man slipper behöva rekrytera personal i Hollywood, skriver The Verge.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer