Stockholmsbolaget Aevy bildades utanför rampljuset för drygt två år sedan. I tysthet tog bolaget in pengar från Spotify-delägaren Northzone och välrenommerade investerare som Mattias Ackermand och Ludvig Linge.
Själva affärsidén var inget Aevy skyltade med – åtminstone inte i början. I stället byggde man upp en databas med miljontals personer som jobbar inom techsektorn.
Aevy hjälper företag med det som är deras största problem
I dag är det den Aevys kunder vänder sig till när de söker efter något som är en närmast extrem bristvara inom branschen: rätt kompetens.
”Aevy hjälper företag med det som är deras största problem, vilket är att anställa folk inom tech,” säger vd:n Oskar Kalmaru, tidigare medgrundare på hårdvarubolaget Narrative som gick i omkull i mitten på 2016.
Läs mer: Snapchat förhandlade om att köpa Narrative
Efter konkursen stannade Oskar Kalmaru kvar i Silicon Valley en tid. Han flyttade tillbaka till Stockholm tidigare i år och tillträdde på chefsposten hos Aevy i somras. Det innebär att Aevys grundare Filip Johansson och Anton Bergström kommer att ägna sig mer åt produktutveckling och försäljning.
Bland Aevys kunder finns stora techbolag som Google, Zalando och Blue Apron.
När de vill rekrytera personal kan de antingen söka i Aevys databas efter särskilda färdigheter eller ladda upp en arbetsbeskrivning.
Aevys AI-baserade system sållar sedan fram kandidater som har rätt kompetens och kanske också bedöms vara på väg att lämna sina nuvarande jobb.
”Vår AI kan tittat i databasen och se vilka som har kompetenser som matchar en viss roll. Den ser också vilka som är mest sannolika att vilja flytta på sig”, säger Oskar Kalmaru.
Läs mer: Tio startupbolag som vill rädda arbetsmarknaden
En utvecklare som brukar byta jobb vartannat år och har haft sitt nuvarande jobb i 18 månader kan till exempel anses vara en trolig kandidat.
”Det finns inte många arbetslösa utvecklare och de flesta som kan vara lämpliga för en position har redan ett jobb”‚ säger Oskar Kalmaru.
Jag har aldrig trott på att ta in pengar för sakens skull
Under räkenskapsåret som tog slut i augusti 2016 omsatte Aevy 4 miljoner kronor med ett förlustresultat på knappt 10 miljoner kronor.
I det kommande bokslutet bör omsättningen ha fördubblats, säger Oskar Kalmaru.
”När valet finns att växa med egen försäljning och vinst så gör vi hellre det än att ta in pengar från nya investerare. Men man kan också tänka sig en kombination.”
Hittills har Aevy tagit in 26 Mkr i externt kapital. De befintliga ägarna är redo att ställa upp med mer kapital om det skulle behövas, säger Oskar Kalmaru.
"Jag har aldrig trott på att ta in pengar för sakens skull. I Narrative byggde vi hårdvara, vilket behövde mer kapital för att komma igång. I Aevy har vi en lite enklare produkt och som vi kan sälja och utveckla utan att vi måste ta in jättemycket finansiering."
Läs mer: Narrative-grundaren: Här är problemen med Kickstarter