Hoppa till innehållet

Efter nederlaget i domstol – Daniel Wellington kräver upprättelse

Klocktillverkaren Daniel Wellington drog svenska klockkedjan Ur & Penn inför rätta. Men bolaget förlorade och överklagade. Di Digital har gått igenom turerna bakom rättstvisten.

Till vänster, Daniel Wellingtons modell, till höger Ur & Penns modell. Längst till höger: Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.
Till vänster, Daniel Wellingtons modell, till höger Ur & Penns modell. Längst till höger: Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.

Di Digital har tidigare rapporterat om att Daniel Wellington stämt klockkedjan Ur & Penn på grund av plagiat. En historia som ännu inte nått sitt slut och där striden mellan bolagen fortfarande pågår i rätten.

Läs mer: Daniel Wellington stämmer svensk konkurrent 

I april i år drog Daniel Wellington klockkedjan inför rätta på grund av att Ur & Penn marknadsför och säljer klockmodellen William Gregor, som till synes är mycket lik Daniel Wellingtons klockmodell som designats av grundaren Filip Tysander.

Daniel Wellington kom med tuffa krav på Ur & Penn där man bland annat krävde att klockkedjans klockor skulle förstöras, att Ur & Penn skulle betala skadestånd och att Ur & Penn skulle tvingas sprida domstolens beslut genom annonser i sociala medier.

Men enligt patent- och marknadsdomstolen är inte Filip Tysanders klocka tillräckligt unik för att omfattas av upphovsrättsligt skydd. Därför ogillade domstolen Daniel Wellingtons talan och bolaget tvingades betala för rättegångskostnaderna.

Läs mer: Domen mot Daniel Wellington: Klockan är inte unik

Det har inte fått Filip Tysander att ge sig. Daniel Wellington har överklagat Patent- och marknadsdomstolens beslut till Patent- och marknadsöverdomstolen. 

Di Digital har tagit del av överklagandet, där det bland annat framgår att Filip Tysander och Daniel Wellington anser att domstolen gjorde flera fel i sin bedömning av fallet.

Daniel Wellingtons juridiska ombud skriver att Pantent- och marknadsdomstolen varit för hårda i sin bedömning om företagets klocka ska vara upphovsrättsskyddad. 

Framförallt hävdar företaget att Filip Tysanders klocka, som han ska ha designat under sin studietid på Uppsala universitet 2010, är ett uttryck för grundarens "egna intellektuella skapande" och att hans val av olika beståndsdelar är det som är unikt med klockan. 

Filip Tysander ska ha hämtat inspiration till modellen från en Rolex av modell Submariner som bars av en engelsman han träffade under en resa i Australien. Det är också något Pantent- och marknadsdomstolen pekar på när rätten hävdar att Filip Tysanders kombinationer av olika delar helt enkelt bygger på tidigare klockmodeller och därför inte når tillräcklig verkshöjd. 

Enligt advokaterna är domstolens beskrivning av Filip Tysanders klocka "en grov och profanerande förenkling". 

Daniel Wellington skyr inte heller orden för att hylla den egna modellen när man i överklagandet hävdar att Filip Tysanders klocka "för den yngre generationen utgör sinnebilden av hur en modern elegant herrklocka ska se ut".

En beståndsdel i Daniel Wellingtons framgång har varit företagets satsningar i sociala medier där man toppar listorna på företag som använder nya plattformar för marknadsföring. Trots det hävdar bolagets advokater att Daniel Wellingtons framgångar inte handlar om skicklig marknadsföring utan om att klockan helt enkelt var så unik att den var oemotståndlig för kunderna.

Läs mer: Daniel Wellington ökar miljardomsättningen 

Nu hoppas Daniel Wellington på att Patent- och marknadsöverdomstolen ska ta hänsyn till flera domar i EU-domstolen för att på så sätt ta upp fallet. Där kräver bolaget att Filip Tysander ska förhöras på nytt för att tala för sin sak.

Di Digital har sökt Daniel Wellington för en kommentar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera