Hoppa till innehållet

Efter Odd Molly – nu blir hon vd på Happy Plugs

Happy Plugs är det svenska hörlursföretaget som på sex år har ökat sin omsättning tiofalt. Nu plockar grundaren Andreas Vural in den förra Odd Molly-chefen Christina Tillman som ny vd.

Christina Tillman blir ny vd för Happy Plugs efter grundaren Andreas Vural.
Christina Tillman blir ny vd för Happy Plugs efter grundaren Andreas Vural.Foto: Jack Mikrut

Med sina hörlurar, skal och laddkablar i olika färger har Happy Plugs (NTL) sedan starten 2011 etablerat sig i 70 länder. Man har designsamarbeten med företag som H&M, Urban Outfitters och den parisiska modebutiken Colette. 2016 blev företaget även utsett till årets Digitala gasell i Värmland av Di.

Nu står det klart att företaget, som numera har bas i Stockholm, byter vd.

Christina Tillman arbetade länge som vd för klädföretaget Odd Molly och har även haft samma tjänst för klädföretaget Gudrun Sjödén. På senare tid har hon haft styrelseuppdrag för bland annat Coop Sverige, men blir nu alltså ny verkställande direktör för Happy Plugs. 

Drömmarna är en viktig del men vi måste också förverkliga och leverera

"Det känns väldigt spännande och jag är ödmjuk inför den här utmaningen. Jag har ju inte arbetat med elektronikprodukter innan, men däremot med mode och med varumärken så vissa delar är bekanta medan andra är nya", säger Christina Tillman om sin nya tjänst.

Vad hoppas du kunna bidra med till företaget?

"Om Andreas är en drömmare så är jag lite mindre av det. Jag är bra på att bygga bolag. Drömmarna är en viktig del att ha, men vi måste också kunna förverkliga och leverera. Jag har en känsla för vad konsumenten vill ha och att bygga ett varumärke samtidigt som man bygger lönsamhet. För mig är det extremt viktigt med lönsamhet."

Grundaren och nuvarande vd:n Andreas Vural blir, i och med Christina Tillmans tillträde, vice ordförande i företaget, en ny roll för honom. 

"Nu får jag möjlighet att fokusera ännu mer på våra varumärken och att skapa nya produkter. Det är det jag gör allra bäst. För mig är inte det här ett steg neråt eller åt sidan utan snarare uppåt."

Läs mer: Svensk design erövrar Las Vegas 

Processen med att hitta en ny vd började för nio månader sedan och under tiden har Andreas Vural haft flera tänkbara namn på sin lista – men ingen som passade profilen lika bra som Christina Tillman.

"Det blir ju som dejting på något sätt: att man måste lära känna varandra. Vi träffades första gången innan sommaren, men jag kände till Christina och det fantastiska arbetet hon har gjort sedan tidigare. Det har varit en process så klart för den största utmaningen med att bygga bolag är att hitta bra människor att arbeta med men jag känner mig otroligt trygg i det här", säger han.

Happy Plugs hade 2012 en omsättning på drygt 10 miljoner kronor, men har växt varje år sedan dess. 2016 omsatte företaget 110 miljoner kronor.

Läs mer: Scope investerar 60 miljoner i Happy Plugs hörlurar 

I dag har man, förutom i Stockholm, även kontor i Hongkong, Helsingfors och Vancouver, men Andreas Vural menar att det finns utrymme för att växa ännu mer.

"USA står för 35 procent av vår omsättning i dag vilket är alldeles för lite. På samma sätt står ett land som Japan för fem procent så där har vi knappt börjat. Vi ser otroligt ljust på framtiden. Överlag så pratar vi inte siffror, men mitt personliga mål är att komma över miljarden i omsättning så klart."

Text: Carl Salomonsson 


Mer om Happy Plugs nya vd i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/kannagontankaskopaspotify-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera