Hoppa till innehållet

Efter papperskaoset – rekordmånga deklarerade digitalt

I år deklarerade över 6,1 miljoner personer digitalt. En rejäl ökning med omkring 325 000 personer jämfört med förra året.

Allt fler deklarerar digitalt.
Allt fler deklarerar digitalt.Foto: Amanda Lindgren

Vid midnatt i natt var det deadline för inlämning av deklarationen digitalt och allt fler struntar i pappret för att istället deklarera digitalt. 

Kanske för att det helt enkelt är smidigare. Skatteverket var ju tvunget att skjuta upp deadline för inlämningen av deklaration på papper med en dag efter att myndigheten tagit bort brevinkasten och folk tryckt in deklarationer i dörrkarmarna hos myndigheten.

”Vi har haft en stigande digital trend i många år och den har stärkts kraftigt de senaste två åren. Det var mer än dubbelt så många som deklarerade digitalt första dagen i år jämfört med sista dagen”, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket i ett pressmeddelane.

Nästan 8 miljoner personer är skyldiga att deklarera i år och av dem har 77 procent valt att deklarera digitalt, 6,1 miljoner människor. Förra året låg siffran på 5,8 miljoner. Men myndigheten räknar med att siffran kommer öka än mer i och med personer som fått anstånd till 15 juni med deklarationen. 

Förutom att slippa pappret får de som deklarerar digitalt pengarna tidigare. Pengarna rullar in på kontot i början av juni, för de som ändå valt pappret kommer pengarna i augusti.

Dessutom har var tredje person som ska deklarera en digital brevlåda.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera