Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Efter Pokémon Go – rusning till svensk föregångare

Det svenska mobilspelet Turf, som släpptes redan 2010, har många likheter med Pokémon Go.
Det svenska mobilspelet Turf, som släpptes redan 2010, har många likheter med Pokémon Go. Foto: Turf
Många av idéerna i megasuccén Pokémon Go känns igen från det svenska spelet Turf – som släpptes redan 2010. “Vi har 200 procent fler nya spelare sen Pokémon-lanseringen”, säger en av skaparna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Pokémon Go-febern har slagit klorna i Sverige och de märkliga historierna om spelets framfart avlöser varandra. I veckan krävde Trafikverket stopp för såkallade pokéstops, ett slags baser i spelet, nära järnvägar och bensinstationer, då de anses vara trafikfarliga.

Simon Sikström känner igen reaktionerna.

“Vi har upplevt allt det som det skrivs om nu. Arga markägare, personskador, polisrapporter om folk som smyger runt, förlovningar och giftemål i spelet, och så vidare”, säger han.

Han är, tillsammans med Andreas Pantesjö, skapare av mobilspelet Turf. Det lanserades redan 2010 och har förvånansvärt många likheter med just Pokémon Go.

52BcpkcfG_k

Turf är, precis som Pokémon Go, ett spel som spelas med hjälp av mobiltelefonens karta och gps-funktion. Men istället för att besöka pokéstops och leta monster så handlar det om att leta upp och ta kontroll över “zoner”, särskilda utmärkta platser på kartan, i konkurrens med andra spelare.

Framförallt liknar det Ingress, Pokémon Go-skaparna Niantic Labs genombrottsspel som släpptes år 2014, alltså fyra år efter Turf. Pokémon Go är i sin tur en slags vidareutveckling av Ingress, och använder till stor del samma underliggande teknik och spelmekanik.

“Det stora genidraget var att man fick det att bli mainstream med varumärket Pokémon”, säger Simon Sikström. 

Att man måste röra på sig för att spela känns självklart efter Pokémon Go, men det var svårt för oss att förklara i början.

Turf var en tidig pionjär inom det som brukar kallas för AR, augmented reality. Något förenklat handlar det om teknik som lägger ett virtuellt lager ovanpå verkligheten, och som nu, tack vare Pokémon Go, har fått sitt breda genomslag i spelvärlden.

Bland de redan frälsta har Turf varit känt i många år. Spelet har idag ungefär 165 000 registrerade spelare världen över. För drygt två år sedan låg siffran på 55 000.

“De senaste åren har det blivit populärt med events. Det innebär att man träffas under en kortare tid och spelar om särskilda zoner, ungefär som en fotbollsmatch eller dylikt. Det har även blivit populärt i skolor. Under året har vi haft mer än 300 idrottslektioner med Turf”, säger Simon Sikström.

Foto: Privat

Simon Sikström (till vänster) och Andreas Pantesjö. Foto: Privat

Siffrorna bleknar såklart i jämförelse med Pokémon Go, som på bara ett par dagar laddats ned över 75 miljoner gånger.

Men mycket tyder på att framgångarna smittar av sig. Dagarna efter Pokémon Go-lanseringen mer än tredubblades antalet nya Turf-spelare, säger Simon Sikström.

Framför allt har Pokémon Go inneburit en helt annan förståelse för hur AR- och GPS-baserade spel fungerar, säger han.

“I början var en av de stora friktionerna att få folk att förstå hur man gjorde. Att man måste röra på sig för att spela känns helt självklart efter Pokémon Go, men det var svårt för oss i början. Jag har fått svara på många frågor om hur man ‘styr sin gubbe’”, säger Simon Sikström.

Turf har alltid drivits som ett hobbyprojekt, utan något direkt vinstintresse. Skaparna har förlitat sig på donationer från spelare och hjälp från entusiaster för att hålla servrarna igång och spelet vid liv. I fjol omsatte Andrimon AB, bolaget som utvecklar Turf, ungefär 166 000 kr.

Vi har alltid tyckt om att driva det lite mer på entusiastnivå.

Simon Sikström jobbar till vardags som it-konsult, just nu med uppdrag på Expressen. Andreas Pantesjö är officer inom Försvarsmakten.

Några omedelbara planer på att skala upp verksamheten, trots spelgenrens stora genomslag, finns inte:

“Vi har alltid tyckt om att driva det lite mer på entusiastnivå. Sen ska man ju inte sticka under stol med att tanken har lockat om att göra något större av det”, säger Andreas Pantesjö.

“Vi är alltid öppna för seriösa förslag, men det ska vara på våra villkor. Det här är ju vår baby”, fortsätter han.

Läs även: Mäklare säljer lägenhet – med hjälp av Pokémon Go


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post