Hoppa till innehållet

Efter Pokémon Go – rusning till svensk föregångare

Många av idéerna i megasuccén Pokémon Go känns igen från det svenska spelet Turf – som släpptes redan 2010. “Vi har 200 procent fler nya spelare sen Pokémon-lanseringen”, säger en av skaparna.

Det svenska mobilspelet Turf, som släpptes redan 2010, har många likheter med Pokémon Go.
Det svenska mobilspelet Turf, som släpptes redan 2010, har många likheter med Pokémon Go.Foto: Turf

Pokémon Go-febern har slagit klorna i Sverige och de märkliga historierna om spelets framfart avlöser varandra. I veckan krävde Trafikverket stopp för såkallade pokéstops, ett slags baser i spelet, nära järnvägar och bensinstationer, då de anses vara trafikfarliga.

Simon Sikström känner igen reaktionerna.

“Vi har upplevt allt det som det skrivs om nu. Arga markägare, personskador, polisrapporter om folk som smyger runt, förlovningar och giftemål i spelet, och så vidare”, säger han.

Han är, tillsammans med Andreas Pantesjö, skapare av mobilspelet Turf. Det lanserades redan 2010 och har förvånansvärt många likheter med just Pokémon Go.

52BcpkcfG_k

Turf är, precis som Pokémon Go, ett spel som spelas med hjälp av mobiltelefonens karta och gps-funktion. Men istället för att besöka pokéstops och leta monster så handlar det om att leta upp och ta kontroll över “zoner”, särskilda utmärkta platser på kartan, i konkurrens med andra spelare.

Framförallt liknar det Ingress, Pokémon Go-skaparna Niantic Labs genombrottsspel som släpptes år 2014, alltså fyra år efter Turf. Pokémon Go är i sin tur en slags vidareutveckling av Ingress, och använder till stor del samma underliggande teknik och spelmekanik.

“Det stora genidraget var att man fick det att bli mainstream med varumärket Pokémon”, säger Simon Sikström. 

Att man måste röra på sig för att spela känns självklart efter Pokémon Go, men det var svårt för oss att förklara i början.

Turf var en tidig pionjär inom det som brukar kallas för AR, augmented reality. Något förenklat handlar det om teknik som lägger ett virtuellt lager ovanpå verkligheten, och som nu, tack vare Pokémon Go, har fått sitt breda genomslag i spelvärlden.

Bland de redan frälsta har Turf varit känt i många år. Spelet har idag ungefär 165 000 registrerade spelare världen över. För drygt två år sedan låg siffran på 55 000.

“De senaste åren har det blivit populärt med events. Det innebär att man träffas under en kortare tid och spelar om särskilda zoner, ungefär som en fotbollsmatch eller dylikt. Det har även blivit populärt i skolor. Under året har vi haft mer än 300 idrottslektioner med Turf”, säger Simon Sikström.

Foto: Privat

Simon Sikström (till vänster) och Andreas Pantesjö. Foto: Privat

Siffrorna bleknar såklart i jämförelse med Pokémon Go, som på bara ett par dagar laddats ned över 75 miljoner gånger.

Men mycket tyder på att framgångarna smittar av sig. Dagarna efter Pokémon Go-lanseringen mer än tredubblades antalet nya Turf-spelare, säger Simon Sikström.

Framför allt har Pokémon Go inneburit en helt annan förståelse för hur AR- och GPS-baserade spel fungerar, säger han.

“I början var en av de stora friktionerna att få folk att förstå hur man gjorde. Att man måste röra på sig för att spela känns helt självklart efter Pokémon Go, men det var svårt för oss i början. Jag har fått svara på många frågor om hur man ‘styr sin gubbe’”, säger Simon Sikström.

Turf har alltid drivits som ett hobbyprojekt, utan något direkt vinstintresse. Skaparna har förlitat sig på donationer från spelare och hjälp från entusiaster för att hålla servrarna igång och spelet vid liv. I fjol omsatte Andrimon AB, bolaget som utvecklar Turf, ungefär 166 000 kr.

Vi har alltid tyckt om att driva det lite mer på entusiastnivå.

Simon Sikström jobbar till vardags som it-konsult, just nu med uppdrag på Expressen. Andreas Pantesjö är officer inom Försvarsmakten.

Några omedelbara planer på att skala upp verksamheten, trots spelgenrens stora genomslag, finns inte:

“Vi har alltid tyckt om att driva det lite mer på entusiastnivå. Sen ska man ju inte sticka under stol med att tanken har lockat om att göra något större av det”, säger Andreas Pantesjö.

“Vi är alltid öppna för seriösa förslag, men det ska vara på våra villkor. Det här är ju vår baby”, fortsätter han.

Läs även: Mäklare säljer lägenhet – med hjälp av Pokémon Go

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera