Hoppa till innehållet

Efter process i USA – Pablo Escobar vill stämma Klarna i Sverige: ”Beredd att lägga flera miljoner”

Knarkbaronen Pablo Escobars familjeföretag tänker lämna in en stämningsansökan mot Klarna i Stockholm – detta efter att ha lagt ned en rättsprocess mot betaljättens amerikanska dotterbolag i USA. Kravet kommer att ligga på 10 miljoner kronor, plus skadestånd, enligt bolagets svenske vd Olof Gustafsson. ”De har kallat oss skojare, men det är de som inte betalat oss”, säger han.

Olof Gustafsson är vd på Escobar Inc som lagt ned sin stämning mot Klarna i USA för att i stället ta upp processen i Sverige.
Olof Gustafsson är vd på Escobar Inc som lagt ned sin stämning mot Klarna i USA för att i stället ta upp processen i Sverige.

Pablo Escobar Inc är det bolag som driver och förvaltar arvet efter ledaren av den fruktade Medellínkartellen. Bolaget drivs av Pablo Escobars bror, Roberto Escobar, och den svenske vd:n Olof Gustafsson. Huvudverksamheten består av att sälja rättigheter till nöjesindustrin – och att stämma bolag som använder eller porträtterar Pablo Escobar i produktioner utan att ha fått tillstånd.

Escobar Inc har tidigare riktat en stämning mot bland annat Netflix för att inte haft tillstånd att använda Pablo Escobar i serien ”Narcos”. En process som försvann i tystnad, vilket har tolkats som att parterna förlikades.

Dispyten med Klarna är över ett år gammal och grundar sig i att betalbolaget inte betalat ut 4 miljoner kronor för köp som gjorts i Escobar Inc:s e-handel, där Klarna stod för utcheckningen.

I slutet av 2019 började Escobar Inc sälja guldfärgade renoverade Samsung-telefoner under namnet ”Escobar Fold”.

Läs mer: Pablo Escobar-bolag i ordkrig med Klarna: Hänvisar till etiska skäl

Enligt Olof Gustafsson såldes 1000 telefoner på tre dagar för omkring 4000 kronor styck, innan Klarna avbröt samarbetet med hänvisning till etiska skäl.

Pengarna som Escobar menar att de tjänat in har Klarna fryst, enligt stämningen i USA.

”Vi har inte fått ut en krona. De har sagt det ena och det andra om oss, men de har ingen rätt att hålla pengarna”, säger Olof Gustafsson.

I ett mejl från Klarna till Olof Gustafsson skriver betalbolaget att de fått många ”chargebacks” – returkrav – från kunder som inte fått sina telefoner och att de därför förlängt utbetalningstiden till Escobar. Av mejlet framkommer att Klarna misstänker att inga telefoner skickats ut.

Klarna vill inte kommentera frågan eftersom de inte kan prata om enskilda kunder.

”Jag har också betalat några returer, vissa var inte nöjda och har fått pengarna tillbaka. Men vi har skickat ut telefonerna”, intygar Olof Gustafsson.

Ångertiden har för länge sedan gått ut, understryker han. Ändå har Klarna inte kommit med någon avräkning eller utbetalning.

Initialt ville Escobar Inc – som är ett amerikanskt bolag – stämma Klarna i USA. Men den processen har gått i stå och enligt Gustafsson drev Klarna Inc linjen att det amerikanska dotterbolaget inte ens kunde anses vara part i målet, eftersom betaluppdraget låg på Klarna Bank AB i Sverige.

Läs mer: Svensken stämmer Apple – med Pablo Escobars bror

”Vi har försökt delge Klarna Bank AB i processen i USA, men inte lyckats. Så nu får vi ta det i Sverige istället. Där är det svårare för dem att komma undan”, säger Olof Gustafsson.

Kravet kommer att ligga på tio miljoner kronor, plus skadestånd för det Escobar menar varit en smutskastningskampanj från Klarna.

”De har kallat oss skojare, men det är dom som inte betalat oss. Vem är skojare?”, frågar sig Gustafsson.

”Det här har redan kostat oss en miljon, men vi är beredda att lägga flera miljoner på det här i Sverige.”

Klarna bekräftar för Di att fallet mellan Escobar Inc och bolaget i USA är nedlagt på målsägandes begäran, men har inte velat kommentera hur de ställer sig till en process i Sverige.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera