Det var i slutet av juni som EU-kommissionen gav Google rekordhöga böter på 23 miljarder kronor för att ha premierat Google Shopping och därmed konkurrerat ut andra prisjämförelsetjänster. Ett beslut som Google har överklagat.
Google Shopping har tidigare fått sitt eget produktgalleri högst upp i sökresultaten före till exempel svenska Prisjakt eller Pricerunner.
Läs mer: EU ger Google rekordböter på 24 miljarder
I samma veva gav EU-kommissionen Google 90 dagar på sig att sluta med "sitt uppförande". En frist som löpte ut vid midnatt mellan onsdagen och torsdagen.
"Vi implementerar en lösning för att följa EU-kommissionens beslut. Vi ger prisjämförelsetjänster samma möjlighet att visa annonser på Googles sökresultatsidor som vi ger till Google Shopping. Google Shopping kommer konkurera på lika villkor och fungera som ett separat företag och delta i auktionen på samma sätt som alla andra", skriver Farshad Shadloo, kommunikationschef på Google Sverige, i ett mail till DI Digital.
Nicklas Storåkers, vd för den konkurrerande prisjämförelsetjänsten Pricerunner, tror dock inte att de gjorde förändringarna är tillräckligt för att tillfredsställa EU-kommissionen.
"Min bedömning är att EU inte kommer vara nöjda med det här. Den information vi fått från Google är att de lägger sin prisjämförelsetjänst i en separat enhet, som dock fortfarande är en del av Google. Det andra är att konkurrerande prisjämförelsetjänster nu får vara med buda på deras bildannonser vilket vi inte fick tidigare", säger Nicklas Storåkers.
"I realiteten förändrar Google ingenting utan erbjuder oss andra prisjämförelsesajter att bli en underleverantör av data till Googles egna prisjämförelsetjänst", fortsätter han.
Enligt Nicklas Storåkers så innebär Googles användarvillkor att om Pricerunner annonserar på Googles bildannonser får bolaget använda deras data i princip hur de vill.
Läs mer: Google överklagar EU-kommissionens miljardböter
"De kan ta data från vår prisjämförelse och återanvända den. Att vi får vara med och buda på bildannonserna riskerar att bara stärka deras egen prisjämförelsetjänst och då blir vi bara en underleverantör", säger han.
Han ställer sig även skeptiskt till att Google Shopping ska vara med och buda på bildannonsplats.
"Googles prisjämförelsetjänst ska alltså buda om plats på sin egen tjänst. Det är en något förvirrande lösning. När man åkt på 23 miljarder kronor i böter och riskerar ytterligare böter hade det varit rimligt att vänta sig en tydligare och mer transparent lösning", säger Nicklas Storåkers.
Enligt en talesperson på EU-kommissionen har man noterat Googles förändringar.
”Vad som fastställts i EU-kommissionens beslut är att Google måste behandla konkurrerande prisjämförelsetjänster på samma sätt som sig egen tjänst. Varken mer eller mindre. Det är upp till Google att uppnå och implementera den likvärdiga behandlingen”, skriver talespersonen i ett mail till Di Digital.
”Det är i dagsläget för tidigt för EU-kommissionen att ta en bestämd ståndpunkt till Googles planer. EU-kommissionen kommer noggrant övervaka Googles efterlevnad av dess beslut”, fortsätter talespersonen.