Hoppa till innehållet

Efter rekordboten – Nicklas Storåkers sågar nya Google Shopping

För att inte riskera ytterligare böter från EU-kommissionen har Google nu genomfört ett antal förändringar av sin prisjämförelsetjänst. Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner, tror dock inte att åtgärderna är tillräckligt för att blidka Bryssel. 

Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.
Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.Foto: Izabelle Nordfjell

Det var i slutet av juni som EU-kommissionen gav Google rekordhöga böter på 23 miljarder kronor för att ha premierat Google Shopping och därmed konkurrerat ut andra prisjämförelsetjänster. Ett beslut som Google har överklagat.

Google Shopping har tidigare fått sitt eget produktgalleri högst upp i sökresultaten före till exempel svenska Prisjakt eller Pricerunner.

Läs mer: EU ger Google rekordböter på 24 miljarder 

I samma veva gav EU-kommissionen Google 90 dagar på sig att sluta med "sitt uppförande". En frist som löpte ut vid midnatt mellan onsdagen och torsdagen.

"Vi implementerar en lösning för att följa EU-kommissionens beslut. Vi ger prisjämförelsetjänster samma möjlighet att visa annonser på Googles sökresultatsidor som vi ger till Google Shopping. Google Shopping kommer konkurera på lika villkor och fungera som ett separat företag och delta i auktionen på samma sätt som alla andra", skriver Farshad Shadloo, kommunikationschef på Google Sverige, i ett mail till DI Digital. 

Nicklas Storåkers, vd för den konkurrerande prisjämförelsetjänsten Pricerunner, tror dock inte att de gjorde förändringarna är tillräckligt för att tillfredsställa EU-kommissionen. 

"Min bedömning är att EU inte kommer vara nöjda med det här. Den information vi fått från Google är att de lägger sin prisjämförelsetjänst i en separat enhet, som dock fortfarande är en del av Google. Det andra är att konkurrerande prisjämförelsetjänster nu får vara med buda på deras bildannonser vilket vi inte fick tidigare", säger Nicklas Storåkers.

"I realiteten förändrar Google ingenting utan erbjuder oss andra prisjämförelsesajter att bli en underleverantör av data till Googles egna prisjämförelsetjänst", fortsätter han. 

Enligt Nicklas Storåkers så innebär Googles användarvillkor att om Pricerunner annonserar på Googles bildannonser får bolaget använda deras data i princip hur de vill. 

Läs mer: Google överklagar EU-kommissionens miljardböter 

"De kan ta data från vår prisjämförelse och återanvända den. Att vi får vara med och buda på bildannonserna riskerar att bara stärka deras egen prisjämförelsetjänst och då blir vi bara en underleverantör", säger han. 

Han ställer sig även skeptiskt till att Google Shopping ska vara med och buda på bildannonsplats. 

"Googles prisjämförelsetjänst ska alltså buda om plats på sin egen tjänst. Det är en något förvirrande lösning. När man åkt på 23 miljarder kronor i böter och riskerar ytterligare böter hade det varit rimligt att vänta sig en tydligare och mer transparent lösning", säger Nicklas Storåkers.

Enligt en talesperson på EU-kommissionen har man noterat Googles förändringar. 

”Vad som fastställts i EU-kommissionens beslut är att Google måste behandla konkurrerande prisjämförelsetjänster på samma sätt som sig egen tjänst. Varken mer eller mindre. Det är upp till Google att uppnå och implementera den likvärdiga behandlingen”, skriver talespersonen i ett mail till Di Digital. 

”Det är i dagsläget för tidigt för EU-kommissionen att ta en bestämd ståndpunkt till Googles planer. EU-kommissionen kommer noggrant övervaka Googles efterlevnad av dess beslut”, fortsätter talespersonen. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera