Elscootrarna har tagit Stockholm och flera andra svenska och europeiska städer med storm. Mikromobilitetstjänsten väcker känslor, både positiva och negativa.
I Stockholm beräknas att det finns nästan uppåt 6 000 elscootrar just nu. Det innebär att en hel del plats på gator och torg tas upp av elscootrarna.
Nu rustar staden för nästa transportform som väntas komma till Sverige: elmopeder.
”Hela mikromobiltetsutvecklingen är ju så snabb, så vi måste se till att vi är proaktiva på det sättet att vi i förväg kan tänka på vad som kan komma och vilka förändringar vi måste göra. Det gäller exempelvis parkeringar”, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Nu har stadens trafikkontor getts i uppdrag att se över vad man eventuellt måste göra för att fler aktörer ska kunna etablera sig och, liksom elscootrarna, hyra ut sina elmopeder till användare i staden.
Cervenka: Naiva politiker göder techbolagen – sätt stopp för cirkusen
Precis som i fallet med elscootrarna vill man också ta fram ett förslag på avtal som kan skrivas mellan staden och elmopedaktörerna. Det avtalet ska sätta regler och förutsättningar för bolagen som ställer och hyr ut sina elmopeder i Stockholm.
”Staden har även kontaktats av bolag som redan har eller planerar att ställa ut elmopeder enligt samma affärsmodell som elsparkcyklarna. Det befintliga samarbetsavtalet passar inte för elmopeder varför trafikkontoret får i uppdrag att utreda förutsättningarna för samarbetsavtal anpassat för mopeder samt återkomma till trafiknämnden med förslag på avtal”, står det att läsa i de handlingar som skickats till Stockholms stads trafikkontor och som Di Digital tagit del av.
Ambitionen är, enligt handlingarna till Trafikkontoret, att upprätta så kallade hot spots, avgränsade områden, där elmopederna får parkeras.
Trafikkontoret ska också se över om man kan skapa liknande avtal till fler mobilitetstjänster när de kan komma i framtiden.
I dagsläget finns endast en aktör, Blinkee City som bland annat backas av pr-nestorn Per Schlingmann. Men Stockholms stad väntar sig att fler ska komma efter att flera bolag visat intresse, exakt vilka det är vill man inte berätta.
”Det finns flera bolag som sagt att de funderar på detta. I dag finns bara Blinkee, men det kan dyka upp fler och vi ser en utveckling nere på kontinenten som kan komma hit med elmopederna bland annat. Så vi vill ha det här förberett i förväg”, säger Daniel Helldén.
Så ni föregår en utveckling så som det var med elscootrarna?
”Ja, precis. Elscootrarna hann ju komma innan vi gjort något. Med elmopeder är det lite annan lagstiftning och det kan ju komma andra lösningar som vi inte känner till. Vi måste ha lite bredare koll helt enkelt. Det är en spännande utveckling men ska rimma med hur staden fungerar.”
Klarar Stockholms stad fler elmopedaktörer? En elmoped är ju exempelvis större än en elscooter?
”Det är bland annat därför vi behöver ha en annan typ av avtal. Elmopeder tar större plats och andra typer av platser måste användas. Parkeringsfrågan är central”, säger Daniel Helldén (MP).
Läs mer: Voi gasar – vill ta in en miljard