Ubers Finlandschef Joel Järvinen har tagit sig an även den svenska verksamheten, sedan den tidigare Sverigechefen Martin Hedevåg rekryterats till bolagets Amsterdamkontor. Joel Järvinen styr nu över både Sverige och Finland, och så ska det förbli.
”Tanken är att jag ska dela min tid mellan båda länderna och så även mina erfarenheter. Finska Uber kan lära från verksamheten i Sverige, där vi funnits längre. Samtidigt kommer ny lagstiftning i Finland till sommaren, som är intressant även för Sverige”, säger Joel Järvinen.
Uber Sverige har i dag 190 000 aktiva användare och över 1 500 förare. Bolaget uppger att var femte Stockholmare har provat tjänsten, som även finns i Göteborg, Malmö, Uppsala och Lund med planer på lanseringar i fler städer inom en snar framtid.
Läs mer: Ny taxireglering öppnar för Uber och Heetch
När den amerikanska taxitjänsten först introducerade sin app, erbjöd konceptet något helt unikt. Nu börjar även de traditionella taxibolagen att haka på trenden. Taxi Stockholm och Taxi Kurir har båda appar med en liknande användarupplevelse som Uber. Men Joel Järvinen är inte oroad över konkurrensen.
”Det visar bara att vi har gjort rätt från början. Den stora skillnaden är att vi är ett techföretag. Vi tar fram mobilitetslösningar med hjälp av kunskap och data som vi har samlat från över 600 städer. Bara under 2017 gjordes 4 miljarder resor med Uber. Den datan är nödvändig för att få in fler människor i färre bilar och utveckla exempelvis självkörande fordon”, säger han.
I somras tog Dara Khosrowshahi över som vd för Uber globalt. Några månader senare aviserade han att bolaget planerar en börsnotering till 2019.
Läs mer: Uber siktar på börsen 2019
En av Ubers största utmaningar inför en möjlig notering är att tvätta sitt skamfilade rykte efter de många skandaler som skakat bolaget de senaste åren. Även i Sverige har taxiappen varit i blåsväder.
Få har undgått att höra om skandalomsusade Uber Pop – Ubers samåkningsstjänst, som rättsväsendet dömde ut som svarttaxi. Tjänsten är nu nedlagd, men appens sammandrabbningar med lagen har fortsatt.
Ett annat snedtramp från Uber är bolagets användning av den kontroversiella funktionen ”Greyball”, för att blockera och undvika granskning från polis och andra myndigheter, som under 2017 ledde till att bolaget förlorade sin taxilicens i London.
Läs mer: Uber tvingas lämna London
I höstas kunde Di Digital avslöja att även Uber Sverige använt sig av ”Greyball”. Men nu har bolaget börjat om på ny kula, enligt den nytillträdde Sverigechefen.
”I London har vi en dialog med myndigheterna om hur vi ska gå vidare. Det är den nya riktningen som bolaget har tagit globalt och det känns bra. Vi har haft en ny vd sedan sommaren och tanken är nu att jobba med lagstiftningen för att den ska ta tillvara vår nya teknik. Det är bra både för resenärerna och ger bättre mobilitet”, säger Joel Järvingen.
Vad gäller Uber Sveriges användning av ”Greyball” ber Joel Järvinen att få återkomma. I ett mejl via Ubers kommunikationschef Bodil Sidén skriver han senare:
”Vi har uttryckligen förbjudit någon användning av programvaran mot myndigheter”.
Läs mer: Hennes uppdrag: Hantera Ubers kris