Annons

Trots starka reaktioner: Inga krav på elscootrarna

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP). Foto: Di
Frågan om hur hållbara elscootrarna från bolag som Voi, Lime och Tier är har kommit upp på agendan. Än så länge vill Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) dock inte ställa några krav på bolagen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Elscooterbolag som Voi, Lime och Tier framhäver gärna de klimat- och miljömässiga fördelarna med att färdas med elscootrar framför bilar i storstäder.

Läs mer: Majoritet av stockholmarna skeptiska till elscootrar 

På senaste tiden har dock diskussionen kring scootrarnas hållbarhet bubblat upp. I en intervju med The Information sa Birds grundare att scootrarna går sönder inom några veckor till upp till en månad. 

Frågan har så väckts kring om elscootrarna verkligen är hållbara ur ett miljö- och klimatperspektiv, om omsättningen på scootrar, som i de flesta fall byggs i Kina och skeppas till Europa, gör mer skada än nytta. 

I Malmö har staden forslat bort scootrar som stått felparkerade och hotar med att skrota fullt fungerande elscootrar.

Läs mer: Malmö låser in 100 elscootrar: ”Måste kanske skrota dem” 

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har uttryckt starkt stöd för mikromobilitetstjänster och säger sig vilja skapa förutsättningar för att elscootrarna ska fortsätta finnas på Stockholms gator.

Läs mer: Stockholms lösning för scootrarna: Parkering och lås 

Voi:s Nordenchef Eric André sa under ett panelsamtal, samordnat av Stockholms handelskammare under torsdagen, att de scootrar bolaget först lanserade, i augusti förra året, inte var tillverkade för kommersiellt bruk och i den omfattning som delningstjänster för elscootrar är tänkt att fungera. Nu använder bolaget nyare modeller som är gjorda för tuffare tag, enligt Eric André.

Eric André framhävde dessutom att de allra flesta delar återanvänds under reparationer. Som inte är helt ofarligt, enligt en källa till Di Digital ska en brand ha uppkommit i bolagets lokaler i slutet av februari när ett batteri fattade eld.

Trots diskussionen om elscootrarnas hållbarhet ser Daniel Helldén inget behov av att börja ställa krav på aktörerna, från stadens håll.

”Voi och Lime säger att de tar fram mer hållbara modeller, jag förutsätter att man tar fram bättre modeller. Rent affärsmässigt måste det vara bättre för Voi och Lime att hitta scootrar som är mer hållbara”, säger han.

Ni skapar ju förutsättningar för aktörerna, om det skulle vara så att hållbarheten inte går ihop, är det dags att ställa krav på dem då?

”Frågan är hur långt vi som stad ska påverka lösningarna. Jag tänker att det här är nytt och det får ta lite tid sedan får vi se, det blir konstigt om vi ska styra den tekniska utvecklingen kring det här.”

Ni ställer ju å andra sidan krav på andra fortskaffningsmedel?

”Frågan är hur resursmässigt smart elscootrar är. Jag tror, som sagt, att vi får invänta utvecklingen. Kunderna kommer bli förbannade om de inte är hållbara, det ligger alltså i deras intresse att lösa detta.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer