Hoppa till innehållet

Efter slopade börsplanerna: Fransman tar över svensk hörlursjätte

Zound Industries har haft en tung period bakom sig – med kraftigt avmattad tillväxt och skenande kostnader. Nu tillsätter det svenska högtalar- och hörlursbolaget fransmannen Jeremy de Maillard som ny vd.

Jeremy de Maillard är ny vd på Zound Industries.
Jeremy de Maillard är ny vd på Zound Industries.Foto: Press.

Mellan 2017 och 2018 växte det svenska hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries sin omsättning med 33 procent till 1,9 miljarder kronor. Då hade företaget högt flygande planer om en snar börsnotering och ytterligare produktsläpp.

Sedan dess har det mesta gått åt fel håll. 2019 ökade intäkterna enbart med blygsamma 8 procent och Zound Industries noterade en förlust på sista raden, för första gången i koncernens historia. Vd:n Pernilla Ekman fick i början av året sparken från sin tjänst och planerna om en notering eller försäljning sköts framåt flera år i tiden.

Läs mer: Zound sparkar vd:n – skjuter upp börsplanerna 

Nu har hennes ersättare hittats. Det handlar om fransmannen Jeremy de Maillard, som tillträder i början av oktober.

”Jag är hedrad över att ha blivit vald till det här uppdraget och ser fram emot att leda Zound framåt. Zound är ett innovativt, designdrivet och användarfokuserat bolag med en unik position på marknaden där det finns en enorm tillväxtpotential”, säger Jeremy de Maillard i en kommentar.

Han har senast haft ett toppjobb på sportjätten Adidas, som ansvarig för deras samarbeten med stjärnor som Beyoncé och Pharell Williams. Han uppges vara en tidig privatinvesterare i Zound och ha följt företaget sedan 2009. 

Tanken är att tillsättningen av Jeremy de Maillard ska driva på Zound Industries internationella expansion. Redan i dag är USA, Kina och Frankrike är bolagets tre största marknader sett till intäkter.

Det blir dock en utmaning för Jeremy de Maillard att vända Zound Industries negativa trend. Under det första kvartalet 2020 föll intäkterna med 32 procent, jämfört med samma period året innan, på grund av coronapandemin. Bolaget genomförde också neddragningar och varslade en tredjedel av de totalt 185 anställda vid Stockholmskontoret om uppsägning.

Läs mer: Hörlursbolaget Zound varslar en av tre: ”Alla affärer stänger ju i coronakrisen”

Storägare i Zound Industries är teknikprofilen Tommy Jacobsons två bolag Varenne och Zenith Vencap med cirka 25 procent av rösterna. Därefter följer Telia och riskkapitalbolaget Time For Growth, med cirka 12 respektive 10 procent. 

Kort efter att den tidigare vd:n Pernilla Ekman fått sparken valde Tommy Jacobson att hoppa av ordförandeposten i Zound Industries. Han ersättes då av Henri de Bodinat, som representerar franska Time For Growth.

Martin Axhamre, som under den senaste tiden varit tillförordnad vd, återgår till sin tjänst som finanschef för Zound Industries och kommer därutöver även att bli vice vd på företaget.

Zound Industries har i dag tre huvudsakliga produkter. Det handlar om högtalare och hörlurar av märkena Marshall som står för över 90 procent av intäkterna, det egna varumärket Urbanears samt en kollektion som släppts i samarbete med just Adidas.

Läs mer: Ljudlig smäll för svenska hörlursjätten – vänder till förlust

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera