Hoppa till innehållet

Spotify hyllar EU:s utredning – men Apple slår tillbaka

EU-kommissionen har öppnat utredningar för att se om Apples regler för apputvecklare och betaltjänsten Apple Pay bryter mot konkurrensreglerna. Spotify välkomnar beslutet – men Apple slår tillbaka.

Apples vd Tim Cook, EU:s konkurrenskommissionär Margarethe Vestager och Spotifys vd Daniel Ek.
Apples vd Tim Cook, EU:s konkurrenskommissionär Margarethe Vestager och Spotifys vd Daniel Ek.Foto: Lars Dareberg, David Paul Morris

EU-kommissionen utreder huruvida Apple har agerat konkurrensbrottsligt genom betaltjänsten Apple Pay och via plattformen App Store. Det framgår av ett pressmeddelande. Ena delen av utredningen lanseras efter att EU-kommissionen fått en klagan från Spotify.

”Vi måste se till att Apples regler inte snedvrider konkurrensen på marknader där Apple konkurrerar med andra apputvecklare, till exempel med sin musikströmningstjänst Apple Music eller med Apple Books. Jag har därför beslutat att titta närmare på Apples regler för App Store och deras efterlevnad av EU:s konkurrensregler”, säger Margrethe Vestager.

Spotify välkomnar beslutet och hoppas att utredningen genomförs snabbt.

”I dag är en bra dag för konsumenter, Spotify, och andra apputvecklare i Europa och runt om i världen. Apples konkurrensbegränsande beteende har avsiktligt missgynnat konkurrenterna, skapat en ojämn spelplan och berövat konsumenterna meningsfulla alternativ alldeles för länge”, säger bolagets chefsjurist Horacio Gutierrez i ett skriftligt uttalande. 

Även Apple går ut med en skriftlig reaktion:

”Det är en besvikelse att EU-kommissionen lyfter fram grundlösa klagomål från en handfull företag som helt enkelt vill åka snålskjuts och inte lyda under samma spelregler som alla andra”, säger Apple i ett uttalande.

”I slutändan är vårt mål enkelt: våra kunder ska ha tillgång till den app eller tjänst som de tycker är bäst, i en säker och trygg miljö. Vi välkomnar möjligheten att visa Europeiska kommissionen allt vi har gjort för att göra verklighet av detta mål”, slår Apple fast.

EU hävdar att Apple Pay har nyttjat den marknadsdominans som Apple innehar för att på ett regelvidrigt sätt snedvrida konkurrens och därmed hämma innovationskraft, enligt pressmeddelandet. Restriktioner har riktats mot konkurrenter för att få användare att i stället nyttja Apple Pay, menar EU-myndigheten.

Utredningar har alltså även öppnats mot App Store, efter att bland annat Spotify skickat en klagan till EU över påstådda restriktioner riktade mot utvecklare i apphandelsplattformen App Store.

Hela listan: Daniel Eks fem smockor mot Apple

Problemet, som Spotify artikulerade i en skrivelse i mars förra året, är att Apple tar ut en hög avgift på intäkter som kommer via Apples App Store. Avgiften leder till att konkurrenter måste ta ett högre pris för att nå samma intäkter som Apples egen musiktjänst Apple Music, menar Spotify.

Apple kritiserade i sin tur den svenska streamingtjänsten för att underbetala artister och inte vilja dra sitt strå till stacken efter ett långt nyttjande av marknadsplatsen. Spotify är dock inte ensamma klaganden. Även videostreamingjätten Netflix har fördjupat sina ansträngningar med att komma runt Apple och Google, enligt rapporter i branschsajten Tech Crunch.

Daniel Ek:
”Långt kvar innan Apples plattform är öppen och rättvis”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera