Hoppa till innehållet

Efter Spotifys storsatsningar – Apple letar chef för satsning på eget poddinnehåll

Teknikjätten Apple gör som rivalen Spotify och ökar sina satsningar på podcasts. Nu söker man en chef som ska leda initiativet. 

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.Foto: Patrick T. Fallon

Enligt uppgifter till Bloomberg News har Apple börjat köpa in två typer av poddar. Dels handlar det om ljudbaserade spinoffs på filmer och serier på Apple TV+ och dels originalprogram som potentiellt kan ta steget från podd till framtida videoinnehåll.

Företaget sägs nu söka efter en person som ska ansvara för originalinnehåll inom poddar och rapportera till Ben Cave som är chef för podcasts inom Apple. Tanken är att satsningen på egna podcasts kan användas för att marknadsföra även videostreamingtjänsten Apple TV+.

Uppgifterna kommer efter att Spotify förvärvat rättigheterna till Joe Rogans populära podd. Den nyheten gick ut i tisdags och bidrog till att Spotifys aktie steg med 8,4 procent vid börsdagens slut.

Läs mer: Daniel Ek: ”Långt kvar innan Apples plattform är öppen och rättvis”

Det senaste året har Spotify utökat sitt poddutbud genom uppköp av poddcast-bolagen Anchor och Gamlet Media i fjol och The Ringer i år. Enligt källor till Wall Street Journal är licenssamarbetet med Joe Rogen värt över 100 miljoner dollar, cirka 1 miljard kronor. Vilket i så fall är ett av de största avtalen inom poddcast-världen.

Läs mer: Spotify betalar miljard för att värva känd komikers podd

I en intervju med Di Digital i april sa Spotifys vd Daniel Ek att exklusivitet var del av en långsiktig plan för tjänsten.

”Vår katalog är nu tre gånger större, vilket innebär att vi har över en miljon poddtitlar. Det är våra primära drivkrafter. På lång sikt är exklusivitet på kartan, men än så länge har det varit viktigast att förbättra användarupplevelsen och växa katalogen”, sa Daniel Ek då.

Läs mer: Spotify satsar på ljudbaserat dramainnehåll 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera