Hoppa till innehållet

Efter storägarnas försäljning – förlusten ökar för Boozt

E-handelsbolaget Boozt fortsätter årets kräftgång på börsen. Onsdagens rapport visar inga tecken på resultatlyft och fallet fortsätter.

E-handelsbolaget Boozt vd Hermann Haraldsson har haft ett tufft år på börsen.
E-handelsbolaget Boozt vd Hermann Haraldsson har haft ett tufft år på börsen.

Det är inte bara klädjätten H&M som har haft det tufft på börsen den senaste tiden. E-handelsbolaget Boozt har tappat 25 procent i börsvärde det senaste kvartalet. Det innebär att nästan hela den initiala uppgången efter noteringen våren 2017 är utraderad.

Inför onsdagens rapport handlades Boozt till 64 kronor per aktie, vilket kan jämföras med introduktionskursen för ett år sedan på 62 kronor.

Läs mer: Boozt rusar i börsdebuten – värt 4 miljarder 

Omsättningen i årets tredje kvartal ökade från 455 Mkr till 625 Mkr, men trots den starka försäljningsökningen steg även bolagets förluster. Boozt redovisar ett rörelseresultat på -28,8 Mkr jämfört med -11,8 Mkr för samma period i fjol. Resultatet var även sämre än Factsets analytikerkonsesus som låg på -23 Mkr.  

Boozt sänker även sin prognos för den justerade rörelsemarginalen till 1,5-2 procent för helåret 2018. Den tidigare prognosen låg på en något förbättrad justerad rörelsemarginal från 2,4 procent. 

Marknaden var inte nådig mot bolaget. Vid börsens öppning föll Boozt med drygt 18 procent. Det innebär att bolaget nu handlas till cirka 49,20 kronor – betydligt under introduktionskursen vid noteringen 2017.

Morgonens rapport för tredje kvartalet visade en lägre vinst än väntat och bolaget sänkte marginalprognosen för helåret. Omsättningsprognosen upprepades.

Under året har Boozts huvudägare sålt stora delar av sina innehav. Riskkapitalbolagen Sunstone Capital och Verdane började sälja av sina innehav i våras. I augusti sålde storägaren Sunstone Capital hela sitt innehav samtidigt som Boozts vd och finanschef också sålde större aktieposter

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera