Hoppa till innehållet

Efter svaga siffror – Twitter säljer obligationer för 600 miljoner dollar

Twitter planerar att dra in 600 miljoner dollar genom försäljning av sina första icke-säkerställda obligationer, rapporterar Wall Street Journal med hänvisning till investerare.

Twitters vd Jack Dorsey fotad 2015.
Twitters vd Jack Dorsey fotad 2015.

Investerarna fick reda om detta i ett telefonsamtal med mikrobloggen på tisdagen. Bolaget siktar på att slutföra försäljningen senare under veckan med hjälp av bland annat JP Morgan Chase. Indikationerna är att den initiala räntan kan hamna på runt 4,5 procent.

Twitter brukar annars inte vända sig ofta till obligationsmarknaden för finansiering. Bolaget har endast tre utestående konvertibler på cirka 2,2 miljarder dollar, enligt S&P Global Ratings.

Twitters obligationsfinansiering kommer efter att bolaget släppt en svag delårsrapport för tredje kvartalet. Intäktstillväxten på nio procent var den lägsta sedan 2017 och under analytikernas förväntningar.

Läs mer: Jack Dorseys Afrika-flytt fick Twitter och Square på fall 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera