Annons

Efter Tesla: Här är nästa generations elfordon

Einrides eldrivna timmerlastbil T-log.
Einrides eldrivna timmerlastbil T-log.
Terränggående rullstolar, svindyra båtar och futuristiska lastfordon. Nästa generations elfordon är på väg. Här är de svenska projekten du snart kan se rulla ut. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När Elon Musk 2008 lanserade Teslas första modell, Roadster, lyckades han skaka liv i elbilsmarknaden. Det har i sin tur fått litiumjon-batterierna att bli allt effektivare och billigare något som öppnar för fler typer av elektriska fordon. Nu står nästa generations fordon redo att rulla ut ur garagen och flera av projekten är svenska. 

Motorcykeln Kalk tillverkas har precis börjat levereras till de första kunderna.
Motorcykeln Kalk tillverkas har precis börjat levereras till de första kunderna.

Den svenska el-startup som fått mest uppmärksamhet är sannolikt Peter Carlssons batterifabrik Northvolt. Att Peter Carlsson (NTL) också gillar eldrivna fordon är knappast förvånande. När det svenska bolaget Cake (NTL) i somras började leverera sina eldrivna terrängmotorcyklar var just Peter Carlsson en av de första kunderna. Cake har hittills tagit in drygt 55 miljoner kronor i riskkapital och planerar att fylla på med ytterligare kapital i början av 2019. 

Nästa år räknar bolaget med att leverera 600 serieproducerade motorcyklar som har en toppfart på 75 km/h och en räckvidd på 8 mil. Prislappen ligger på runt 140 000 kronor. 

Einrides grundare Robert Falck med bolagets självkörande el-lastbil.
Einrides grundare Robert Falck med bolagets självkörande el-lastbil. Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget

Göteborgsbolaget Einride (NTL) satsar på två heta trender samtidigt med sina självkörande lastbilar och timmertransporter. Bolaget har tagit in närmare 70 miljoner kronor i riskkapital från en rad affärsänglar. De futuristiska lastbilarna får inte framföras på allmän väg ännu men en prototyp kör sedan början av året på en testbana i Borås. Målet är att ha 5 lastbilar i drift innan året är slut.

Läs mer: Här är svenska Einrides nya fordon 

Tyst som en segelbåt, snabb som en motorbåt. Eldrivna X-shore vill förnya båtbranschen.
Tyst som en segelbåt, snabb som en motorbåt. Eldrivna X-shore vill förnya båtbranschen.

Även båtbranschen har börjat snegla mot kraftigare elmotorer. Två svenska startupbolag satsar för att bli "havets-Tesla". Det ena är lyxbåtsföretaget X-shore (NTL) med den tidigare Zound-grundaren Konrad Bergström vid rodret. Bolaget har tagit fram båten X Shore eElectric 8000 – en åtta meter lång motorbåt med en topphastighet på 25 knop. X-shore räknar med att sälja 10 båtar i år till ett styckpris om 3 miljoner kronor. Det andra bolaget som satsar på elbåtar är Candela (NTL). De har utvecklat en båt med bärplan som gör att själva skrovet flyger ovanför vattenytan. Båten ska börja säljas våren 2019 till ett styckpris om 2 miljoner kronor. Candela tittar också på en möjlig börsintroduktion om ett par år.  

Balansnummer. Awakes surfbräda kan nå upp till 58 km/h.
Balansnummer. Awakes surfbräda kan nå upp till 58 km/h.

Två andra bolag som satsar på eldrivet på havet är Awake och Radinn (NTL). Båda företagen tror att eldrivna surfingbrädor kommer att bli stort i framtiden. Radinn har tagit in runt 45 miljoner kronor i riskkapital från affärsänglar och lanserade sin första modell under våren 2018. För runt 100 000 kronor kan du surfa utan varken vågor eller vind i hastigheter upp till 58 km/h. Awake startades 2016 av samma grundare som startade Radinn. Awake har tagit in 25 miljoner i riskkapital från den danska miljardären Tais Claussen och räknar med att kunna sälja 250 surfbrädor till ett styckpris om 200 000 kronor redan nästa år. 

Läs mer: Dansk techmiljardär backar deras eldrivna surfbräda 

Uniti räknar med att vara leveransklara nästa år.
Uniti räknar med att vara leveransklara nästa år.

När det gäller personbilar är det lundaföretaget Uniti (NTL) som håller den svenska ledartröjan. I somras började bolagets tvåsitsiga elbil One att testköras. Bolaget har tagit in totalt 40 miljoner kronor i kapital bland annat genom crowdfunding. Planen är nu att samla in ytterligare finansiering för att kunna starta produktion och leverans av de första bilarna nästa år. Bilen har en räckvidd på 30 mil och en topphastighet på 130 km/h. Prislappen är tänkt att bli 150 000 kronor. 

Lyssna på Digitalpodden: Håller Skånes Tesla måttet? 

Zoomability gör små terrängfordon för att rörelsehindrade ska få ett upplevelserikt liv i naturen.
Zoomability gör små terrängfordon för att rörelsehindrade ska få ett upplevelserikt liv i naturen. Foto: Jack Mikrut

Västeråsföretaget Zoomability (NTL) har specialiserat sig på terränggående, eldrivna rullstolar. Bolaget ägs sedan förra året av riskkapitalbolaget New Equity Ventures och planen är en börsnotering under hösten. Bolaget har sålt de fyrhjulsdrivna rullstolarna sedan 2011 såväl i Sverige som utomlands. Det stora genombrottet har dock låtit vänta på sig. 

Elmopeden Vessla och grundaren Rickard Bröms.
Elmopeden Vessla och grundaren Rickard Bröms. Foto: Jesper Frisk

Svenska elmopedföretaget Vessla lanserade sin första modell 2017 och har sedan dess expanderat till flera Europeiska länder. Bolaget tog i somras in 7 miljoner kronor i nytt kapital, bland annat för att satsa på att ta fram en elektrisk sparkcykel. På den glödheta sparkcykelmarknaden får Vessla sällskap av det nystartade bolaget Voi som planerar att hyra ut eldrivna sparkcyklar. I USA har företagen Bird och Lime gjort sparkcyklar till det absolut hetaste eldrivna fordonet för tillfället. 

Clean Motion rider på elhajpen.
Clean Motion rider på elhajpen.

Ett annat av de bolag som valt att satsa på elfordon är börsnoterade Clean Motion, som tilverkar eldrivna poddtaxibilar. En av tillverkarens svenska kunder är taxitjänsten Bzzt, som transporterar passagerare i Stockholms innerstad.

Läs mer: Zennströms el-podd rullar ut samarbete med Uber-konkurrenten 

Bland de lite större bolagen som rider på elfordonsvågen kan börsnoterade Garo nämnas som bygger laddstationer för elfordon. 

Läs mer: Bzzt: ”Vi kan inte fortsätta med en massa avgaser” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer