Annons

Efter tre månader: Grundaren lämnar H&M:s nya varumärke

Nydens grundare Oscar Olsson och ett av deras plagg.
Nydens grundare Oscar Olsson och ett av deras plagg.
Mannen bakom H&M:s nya varumärke Nyden, Oscar Olsson, har lämnat sin vd-post bara tre månader efter lanseringen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Modejätten H&M har fallit med nästan 35 procent på börsen under det senaste året. Det till följd av försämrade marginaler, låg tillväxt och en e-handelssatsning som har svårt att lyfta. 

Under 2018 har H&M lanserat två nya satsningar som bedömare beskrivit som ett svar på den negativa trenden. Det handlar dels om den guldkantade realådan Afound, men också det nya varumärket Nyden.

Nyden lanserades i april och riktar sig speciellt till "millennials", generationen födda från tidigt 80-tal till sent 90-tal. Tanken bakom Nyden är att skapa och marknadsföra kläderna tillsammans med influencers.

Läs mer: H&M smyglanserar sin nya startupsatsning Nyden 

Men redan tre månader efter lanseringen har Nyden drabbats av ett bakslag. I början av juli lämnade grundaren Oscar Olsson sin roll som vd för varumärket.

Det bekräftar H&M:s presstalesperson Jeanette Mattsson.

”Det stämmer att Oscar Olsson har lämnat sin roll på Nyden, men han är fortsatt anställd inom H&M-gruppen”, skriver hon i ett mejl till Di Digital.

Det är oklart om förändringen skett på Oscar Olssons eller H&M:s initiativ, en fråga som modejätten inte väljer att besvara för Di Digital.

Planerna om Nyden offentliggjordes sent under 2017, efter en längre periods förberedelser med Oscar Olsson som ansvarig.

”Nydens uppdrag är att skapa det som mode kan vara om 10 år”, sade Oscar Olsson vid tillfället, i en uppmärksammad intervju med sajten The Cut.

Läs mer: Nätmodeveteranen: Det här är inte H&M:s räddning 

Nyheten om uppbrottet rapporterades först av flera internationella branschmedier, efter det att Oscar Olsson tagit bort Nyden som arbetsgivare på sin personliga Linkedin-profil. Numera har han i stället arbetsbeskrivningen "kreatör och chef för innovationslabb" på H&M, enligt profilen.

Hittills har Nyden bland annat samarbetat med den svenska skådespelaren Noomi Rapace, den tyska fotbollsspelaren Jérôme Boateng och den brittiska popsångerskan Dua Lipa.

Men hur försäljningen har sett ut för Nyden, som H&M tidigare beskrivit som "en liten startup inom gruppen", är desto svårare att utröna. Koncernen särredovisar nämligen inte sina olika varumärken i kvartalsrapporterna.

H&M har bekräftat att andra personer i Nydens ledning tagit över Oscar Olssons arbetsuppgifter, medan koncernen inlett en rekryteringsprocess för att hitta en ersättare.

Läs mer: Google-samarbete ska locka kunderna till H&M 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies