Hoppa till innehållet

Voi-ägaren VNV Global tar in nytt kapital efter tuff vår – aktien backar

VNV Global, tidigare Vostok New Ventures, fyller kassan med dryga 800 miljoner kronor. Det börsnoterade investmentbolaget ska bland annat använda pengarna till ”befintliga verksamheter som behöver tillskott”.

Per Brilioth är vd på VNV Global, som fram till nyligen hette Vostok New Ventures.
Per Brilioth är vd på VNV Global, som fram till nyligen hette Vostok New Ventures.Foto: Di.

Det har varit en tuff vår för bolag som Voi och Blablacar – två tunga innehav för VNV Global VNV +7,68%Dagens utveckling.

Voi, av vilket investmentbolaget äger knappt en tredjedel, skrevs ned med 16 procent efter det första kvartalet i år. Värdet på innehavet blev därmed omkring 850 miljoner kronor, jämfört med omkring 1 miljard kronor den 31 december 2019.

Men allt har inte varit nattsvart. Den brittiska nätläkaren Babylon är ett av portföljbolagen som växt under coronakrisen.

Nu ska VNV Global ta in mer kapital för att stoppa in i de portföljbolag som behöver det, men också för att ”ta vara på investeringsmöjligheter i nutid”, enligt bolaget.

Totalt handlar det om 872 miljoner kronor i en emission som redan är garanterad av befintliga ägare.

Läs mer: Sparekonomen avråder från Idol-profilens aktieemission: ”Det ringer varningsklockor”

Teckningsperioden förväntas till mellan 8 juli och 22 juli och teckningskursen är 55 kronor.

”Det starka intresset från befintliga ägare och nya investerare visar att det finns en tro på den stora potentialen i vår portfölj, liksom på vår förmåga att hitta och exekvera nya intressanta investeringsmöjligheter”, säger vd Per Brilioth i ett uttalande.

Aktien backade under fredagen på nyheten och vid 12.30-tiden hade kursen fallit med närmare 4 procent till 61,40 kronor. (Följ kursen här)

I samband med rapporten efter det första kvartalet i år påpekade Brilioth att bolaget redan ser 2020 som ett förlorat år, men att de tror på en vändning till 2021.

Voi har sedan VNV:s rapport successivt startat upp sin pausade verksamhet över Europa och meddelande så sent som denna vecka att de inleder ett nytt sparkcykelsamarbete med just Blablacar i Frankrike.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera