Annons

Efter TV4-affären: Bonnier dubblar investeringarna i startups

Ulrika Saxon, vd och investeringschef på Bonnier Ventures.
Ulrika Saxon, vd och investeringschef på Bonnier Ventures. Foto: Joey Abrait
Miljardförsäljningen av TV4 har fått mediekoncernen Bonnier att dubbla anslaget till sitt riskkapitalbolag Bonnier Ventures. Ambitionen är nu att investera uppemot 250 miljoner kronor i unga startupbolag varje år, enligt vd:n Ulrika Saxon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bonnierkoncernens riskkapitalbolag Bonnier Ventures kan se tillbaka på fyra framgångsrika år. Sedan starten 2015 har investeringarna avkastat över 20 procent per år, vilket är bättre än ägarens krav på minst 15 procent.

”Det är en konservativ uppskattning baserad på värderingarna i de senaste rundorna. Vi har investerat ungefär en halv miljard sedan starten och förvaltar idag över en portfölj med 15 bolag som är värd kring en miljard kronor”, säger Ulrika Saxon, vd och investeringschef på Bonnier Ventures. 

Hon har styrt skutan sedan starten då bolaget hette Bonnier Growth Media. På den tiden var ambitionen att investera i techbolag inom media, men även i helägda bolag. Ett framgångsrikt exempel på det sistnämnda är Toca Boca, med digitala spel för barn. Bolaget startades inom Bonnier redan 2010, och såldes till den kanadensiska leksakstillverkaren Spin Master för drygt en kvarts miljard 2016. 

Men det är komplicerat att investera i bolag som utmanar. Den tidiga investeringen i Youtubenätverket United Screens gick okej, rent finansiellt, enligt vd:n. Men ambitionen om ett djupgående samarbete med Bonnierägda TV4 hamnade på skam.

”Vi hade ett tiotal möten med TV4 som inte ledde någon vart. Grundarna blev frustrerade. Det är inte ovanligt att det händer, oavsett bransch, när man driver ett disruptivt bolag inom en koncern med mer traditionella bolag”, säger Ulrika Saxon.

United Screens såldes i början av 2018. I samma veva bytte man namn till Bonnier Ventures och lämnade de strategiska investeringarna därhän.

”I dag är vi en renodlad finansiell investerare. Vi investerar oberoende och utan koppling till bolagen i koncernen”, säger vd:n.

Att Bonnier just sålt TV4 för 9,2 miljarder kronor till Telia är goda nyheter för Bonnier Ventures. Affären innebär ökade anslag. 

”Bonnier vill bredda sitt ägande bortom media och vi kan bli en viktig del av den resan. Vi går nu från att investera 100 miljoner om året till cirka 200-250 miljoner om året i digitala tillväxtbolag”, säger vd:n.

I dag är Bonnier Ventures delägare i mediabolag som Acast. Men man har även investerat i gig-bolag som Woshapp, spelutvecklare som Resolution Games och e-hälsobolag som Natural Cycles och Doktor.se.

”I teamet märker vi att bolag inom hälsa och miljö uppskattar att ha med oss som ägare. Bonnier upplevs som en långsiktig, seriös aktör med goda värderingar och vilja att bidra till ett bättre samhälle”, säger Ulrika Saxon. 

Den senaste investeringen är i Sulapac, en finsk startup med två kvinnliga grundare som utvecklar ett nedbrytbart patenterat material som kan ersätta plast i förpackningar.

”Idag går vi in med cirka 10-30 miljoner kronor per investering. Det ska vi fortsätta med och även bredda vårt 'scope' utanför Norden. Därtill siktar vi också på att kunna göra större investeringar och följa med våra befintliga vinnare under längre tid”, slår vd:n fast.

Bonnier AB äger även Dagens industri.

Länk till acast
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer