Förra året tvingades tjänsten Uber Pop att lägga ned i Sverige, efter att 60 av dess förare dömts för olaglig taxitrafik. Även konkurrenten Heetch pekades under hösten ut som olaglig av både polisen och Transportstyrelsen. Trots det är det ett halvår senare fortfarande lätt att beställa en bil via bolagets app.
Inom några minuter dyker en bil upp tvärs över gatan. Snart kommer samtalet från föraren. När jag kliver in ber han mig sitta i framsätet så att det ska se ut mer som en ”kompistaxi” än något mer professionellt.
Vi backar våra förare om något skulle hända.
Heetch håller öppet under fredag- och lördagskvällar och marknadsför sig som ett alternativ när bussar och tåg går mer sällan. Förarna får inte dra in mer än 40 000 kronor per år och Heetch menar att betalningarna sker frivilligt. Med den modellen anser man sig ha skapa en samåkningstjänst som inte strider mot lagen.
Läs mer: (L) rasar mot taxiutredningen: ”Mycket olyckligt”
”Så länge man betalar skatt är det lagligt”, säger föraren, som själv kom till Sverige för 18 månader sedan och tidigare körde Uber Pop.
Men varken Transportstyrelsen eller polisen håller med.
”Heetch bryter mot lagen”, säger Lars Berglund hos Stockholmspolisen som har lett flera utredningar om nya taxitjänster, bland annat Uber Pop.
Nu är det dock Heetch som är under luppen. Polisen utreder just nu ett fall där en eller flera passagerare har åkt med taxitjänsten mot betalning.
”Bilen har stoppats av polis. Det framkom att passagerarna har betalt för resan. Därmed finns det misstanke om brott”, säger Lars Berglund.
Polisen vill inte uppge hur långt utredningen har kommit. Lars Berglund säger dock att man inte anser att Heetchs modell lyckas kringgå lagstiftningen. Det rör sig om taxitrafik mot betalning utan taxilegitimation.
Det innebär att Heetchs förare – en skara på drygt 50 personer, enligt bolaget – samtliga riskerar att åka dit i domstol.
Läs mer: Nya taxitjänsten Heetch stöter på patrull
Heetch säger att man informerar sina förare om vilka regler som gäller för branschen och eventuella implikationer för tjänsten. Sverigechefen Hicham Larhnimi är dock omedveten om polisens utredning när Di Digital ringer upp.
”Vi anser inte att vi är taxi. Att en eventuell bilägare som har anslutit sig till vår samåkningsplattform anses bedriva olaglig taxiverksamhet visar bara att regelverket är otydligt och föråldrat. Jag känner inte till att detta ska ha skett med någon av våra förare,” säger Hicham Larhnimi.
Hur ser du på ert ansvar här?
”Hela situationen är otydlig. Regelverket är anpassa för yrkesmässig trafik men vi har hela tiden sagt att vi inte är yrkesmässiga. Heetch har alltid varit ett komplement till professionellt arbete. När man sätter ett maxtak på 40 000 kronor gör man inte vinst. Och när man inte gör vinst, hur kan man då se det som en yrkesgärning?”
Polis och andra myndigheter anser att det ni gör är olagligt. Hur ser du på konsekevenserna?
”Det är ledsamt att polis och andra myndigheter är emot oss på det här sättet när vi har förklarat att detta inte är en professionell verksamhet utan folk som försöker täcka sina bilkostnader. Om jag visste mer om den här situationen skulle jag säkert kunna säga att den här personen knappt har intjänat något och ändå blir kallad för olaglig taxiförare.”
Ni är beredda att leva med den här risken?
”Risker finns i allting vi gör men vi kommer att fortsätta såsom vi har gjort. Vi har kommunicerat klart och tydligt med våra förare och vi backar våra förare om något skulle hända. Vi för dialog med beslutsfattare både för att säkerställa att vi gör rätt och för att förtydliga dagens föråldrade regelverk.”
I december föreslog regeringens taxiutredare att samåkande resenärer kunde undantas kraven som ställs på taxibilar om föraren inte gick med vinst och om passagerarna var på väg åt samma håll eller skulle till samma resmål. Den senare biten vänder sig Heetch mot i ett remissyttrande.
60 av de personer söm körde för taxiappjätten Ubers numera nedlagda budgettjänst Uber Pop dömdes i fjol i svenska tingsrätter. Förarna dömdes bland annat för olaga taxitrafik eftersom de hade skjutsat kunder mot betalning utan taxilegitimation.
Läs mer: Uber Pop är borta – men förarna döms fortfarande
Ofta drabbades förare som nyligen hade anlänt till Sverige och ansåg sig vara dåligt informerade om rättsläget kring Uber Pop.