Hoppa till innehållet

Efter USA-succén – nu utmanar han H&M-ägda Sellpy

Finska Swap.com har erövrat den amerikanska köp- och säljmarknaden. Grundaren Juha Koponen, kärnfysikern som blev klädhandlare, riktar nu blicken åter mot hemmaplan.

Juha Koponen, grundare för Swap.com.
Juha Koponen, grundare för Swap.com.Foto: Jonas Eng

Juha Koponen är klädd helt i sitt varumärke. Ett hopplock av olika märken, men alla plagg köpta begagnat genom den egna appen Swap.som. Förutom den svarta, långa vinterrocken – ”den är med sedan gammalt”. Han är i Sverige för att möta potentiella nya finansiärer inför en möjlig börsnotering för Swap.com. Förhoppningen är att kunna ansöka om att noteras på Nasdaqs småbolagslista First North inom det kommande året.

”Stockholm är intressant för oss eftersom det finns både en stark techscen här och en lång tradition av mode och kläder”, säger han.

Juha Koponen kommer från Finland och har en examen i kärnfysik från Max Planck Institute i Tyskland. Att ta steget från att experimentera med kärnfusionreaktorer till att handla med kläder, var mindre av ett jättekliv än det kanske låter, menar han.

”Det handlade mycket om datavetenskap och att utveckla mjukvara. Som fysiker ville jag skapa energi för människor, ge någonting tillbaka. Därefter jobbade jag inom telekom i många år och fick insikt i hur man driver bolag”.

För 10 år sedan föddes idén till en byteshandelsplats på nätet. Tillsammans med universitetskompisen Jussi Koskinen, startade han tjänsten Netcycler.com. Då var tanken att skapa en plattform för ren byteshandel.

”Grundidén var att betala för någonting du behöver med någonting du har. Det var en fin tanke, men vi fick ofta höra att det var för tidskrävande för folk att fota, packa och posta själva”.

Domänen Netcycler.com byttes till Swap.com. Byteshandeln byttes till köp och sälj. Den finska marknaden till den amerikanska. Där, på andra sidan Atlanten, från ett första lager i Chicago sattes affärsmodellen i rullning på allvar för finländska Juha Koponen och Jussi Koskinen. Genom att industrialisera försäljningen lyckades de kapa både kostnader och tid och bolaget växte snabbt.

6 år senare uppgår försäljningen till motsvarande dryga 130 miljoner kronor, men idén är densamma som vid starten – att göra det enkelt för begagnat att byta ägare. Idag erbjuder sajten kläder och skor i alla kategorier, men affärsidén grundar sig fortfarande i barnfamiljens behov av att byta ut snabbt växande högar av urväxta kläder. För Juha Koponen, som själv har tre barn, blev problematiken tydlig på hemmaplan.

”En gång hade jag en hel låda med skridskor i en rad olika storlekar, men ingenting som passade längre. Det blir så med barn. Begagnatmarknaden gör det inte bara billigare, utan även att någon annan kan fortsätta använda det du inte behöver längre”.

Swap.com har rum att växa. 85 procent av använda amerikanska kläder slutar som nedgrävda sopor och bolaget uppskattar att begagnatmarknaden för kläder och skor har potential att växa till ett värde på 100 miljarder dollar, motsvarande drygt 825 miljarder kronor.

Samtidigt som Swap.com riktar blicken mot Stockholmsbörsen, figurerar även tankar på att lansera tjänsten på hemmaplan. Grundat i Finland och med 90 procent nordiska ägare, lockar Europa.

”Vi började i USA eftersom det är en enda stor marknad. Europa är mer komplicerat och kanske är det just därför det inte finns någon stor spelare inom det här segmentet än. Men vi beräknar att den europeiska marknaden är värd 100 miljarder euro, så det finns definitivt potential”, säger Juha Koponen.

Fakta Swap.com

Swap.com grundades i Helsingfors och har bland annat Skypegrundaren Jaan Taallin som en av sina första investerare. Bolaget har gjort USA till sin hemmamarknad med en försäljning som förra året uppgick till motsvarande dryga 130 miljoner kronor. Runt 90 procent av ägarna är i dag nordiska, däribland svenska riskkapitalbolaget Eequity, som även har bolag som Royal Design, Eleven och Footway i sin e-handelsportfölj.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera