Hoppa till innehållet

Efter utredningen: Apoteken plockar in Natural Cycles

Läkemedelsverkets utredning slutade med att Natural Cycles fick godkännande om att fortsätta sälja bolagets p-app i Sverige. Nu börjar flera stora apotekskedjor sälja bolagets produkter.

Natural Cycles grundare Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl.
Natural Cycles grundare Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl.Foto: Jesper Frisk

Natural Cycles fick i september grönt ljus av Läkemedelsverket efter en längre utredning om bolagets preventivmedels-app håller måttet. 

Efter beskedet har nu tre större apotekskedjor beslutat att börja sälja bolagets produkter. Det handlar om Kronans Apotek, Apotek Hjärtat och Apotea.

”Vi är mycket glada över att marknaden har förtroende för Natural Cycles. Inte mindre än fyra svenska apotekskedjor har nu tagit in våra produkter i sitt sortiment, vilket är ett tydligt bevis på att apoteken litar på Natural Cycles och vill arbeta långsiktigt med oss”, säger bolagets grundare Elina Berglund Scherwitzl, i ett uttalande till Di Digital.

Läs mer: Läkemedelsverket ger Natural Cycles grönt ljus 

Sedan tidigare har även Apoteket AB valt att sälja produkterna. Det var den enda aktör som tog in Natural Cycles i sitt sortiment medan Läkemedelsverkets utredning ännu pågick. 

Ett startpaket för p-appen, ett graviditetstest och ett ägglossningstest finns med bland produkterna.

Det var efter att flera kvinnor anmält till Södersjukhuset att de blivit ofrivilligt gravida, något som lett till aborter, som Läkemedelsverket startade sin omfattande granskning i januari 2018.

Under utredningen kom flera hundra anmälningar in om ofrivilliga graviditeter från olika vårdinrättningar i Sverige. Det var en faktor som fick svenska apotekare att tveka på Natural Cycles. Flera av dem valde under utredningen att inte köpa in deras produkter i väntan på Läkemedelsverkets besked.

Läs mer: Utredning får apoteken att tveka om Natural Cycles 

Men Läkemedelsverket gav alltså bolaget grönt ljus efter utredningen, med kravet att Natural Cycles måste förtydliga riskerna för graviditet i sin bruksanvisning och direkt i appen. 

Det, för bolaget positiva, beskedet tycks också ha lugnat apoteken som nu väljer att köpa in och sälja Natural Cycles produkter.

 "Vi är övertygade om att våra produkter kommer att lanseras hos fler svenska apotekskedjor framöver", säger Elina Berglund Scherwitzl.

Läs mer: Svenska preventivappen Natural Cycles godkänd i USA – första någonsin 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera