Hoppa till innehållet

Gig-bolaget Cool Company fyller på kassan och startar nytt affärsområde

Cool Company fyller på kassan och expanderar internationellt. Bolaget utvecklar även ett tredje affärsområde de kallar Topskills. 

Michael Sundquist, vd för Cool Company.
Michael Sundquist, vd för Cool Company.

Egenanställningsföretaget Cool Company tar in 42 miljoner genom tre nya investerare i en aktieemission. Pengarna ska användas för att växla upp tillväxten i Sverige och utomlands. 

”Intresset kring vår senaste emission är ett kvitto på att vår utveckling till dagsläget och vår strategi framåt är helt rätt. Nu tar vi in kapital för att stärka tillväxten ytterligare och fortsätta bidra till att möjliggöra en modern arbetsmarknad”, säger Michael Sundquist, vd för Cool Company.

Cool Company startades 2009 och har sedan dess hjälpt frilansare och konsulter att enkelt kunna fakturera uppdragsgivare utan att ha ett eget företag. Rent juridiskt sker detta genom att användarna är egenanställda på Cool Company.

Bolaget, med riskkapitalbolaget Verdane som huvudägare, förvärvade förra året konkurrenterna Firmify och Ukko. 2019 förväntas bolaget nå cirka 450 miljoner i intäkter med en tillväxt på över 30 procent.

Läs mer: Frilansbolaget Cool Company köper konkurrent: ”Når över en halv miljard kronor i intäkter” 

Marknaden för egenanställningar växer inte minst i Storbritannien och USA där den så kallade gigekonomin på stark frammarsch. Cool Company verkar redan i Storbritannien.

”Vi har sett hur gigekonomin med enkla och korta gig tagit allt större mark i Sverige. Nu växer även projektekonomin, där viljan om att frilansa och arbeta flexibelt och fritt inom till exempel yrken inom IT blir allt vanligare. Här är vi en stark möjliggörare”, säger Michael Sundquist.

Cool Company utvecklar även en ny tjänst de kallar Topskills. Den matchar frilansare och konsulter inom projektekonomin med lediga uppdrag. Tjänsten beräknas släppas på prov, som öppen beta under 2020, och blir ett tredje affärsområde för bolaget.

Läs mer: Fixade gig på 90-talet – nu omsätter han miljardbelopp 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera