Riskkapitalbolaget Verdane säljer sina andelar i e-handlaren Outnorth till mediebolaget Egmont, som därigenom blir ökar ägandet till över 90 procent.
Outnorth är en nätbutik som bland annat säljer kläder, skor och utrustning för utomhusaktiviteter. Egmonts första investering i Outnorth skedde i början av 2017.
Läs mer: Friluftssajten Outnorth tar in 40 miljoner från dansk mediejätte
"Outnorth är den aktör som vi upplever utvecklar sig bäst onlinemässigt. Vi har följt bolaget under en längre period där de har haft väldigt kraftig tillväxt i den underliggande driften och lönsamheten. De har redan en särskilt stark position i Sverige”, säger Cato Broberg, som är e-handelsansvarig på Egmont, till Di Digital.
Hur stort Egmonts innehav i Outnorth är vill han inte kommentera mer än att det är ett tresiffrigt miljonbelopp i svenska kronor.
Outnorth grundades 2005 och säljer i dag i Skandinavien och Tyskland. Den största marknaden är Sverige och omsättningen under 2017 var omkring 430 miljoner kronor. Det motsvarar en tillväxt på cirka 20 procent mot 2016. Sedan 2010 har omsättningen ökat med 20 gånger.
Egmont Publishing som publicerar ett hundratal tidskrifter, däribland Hemmets Journal, Icakuriren, Bamse och Kalle Anka & C:o, började för några år sedan investera i e-handelsbolag.
"Vi vill kunna följa med våra målgrupper in i den här nya världen”, säger Cato Broberg, som är e-handelsansvarig på Egmont.
Finns det några synergieffekter mellan er publishing-verksamhet och e-handel?
”Jag vill säga att de direkta synergierna är något begränsade. Men de finns i marknadsföring, innehåll, data och i vår vana att jobba med varumärken.”
En av nischerna Egmont har valt ut som särskilt intressant i sin e-handelssatning är friluftsbolag, till vilket Outnorth räknas.
”Outdoor som e-handelssegment är någorlunda skyddat mot internationell konkurrens och det är en stor nisch i Norden. Det finns ett stort intresse bland entusiasterna”, säger Cato Broberg.
Enligt honom innebär de nya ägarförhållandena för Outnorth att långsiktigheten ökar, men att bolaget i mångt och mycket ska fortsätta arbeta som tidigare.
”Vi är mer långsiktiga än riskkapitalbolag, och vill som utgångspunkt äga detta för alltid. Vi kommer att fatta beslut som säkrar vår långsiktiga position. Sen ska vi utnyttja den kompetens som finns inom Egmont."
Egmont har i dag sju e-handelsbolag i portföljen som tillsammans omsätter drygt 2 miljarder kronor. Bland innehaven finns bland annat Jollyroom, Bagaren och Kocken och Med24. I höstas sålde Egmont sin andel i Animail. Målet är att portföljbolagen under 2020 ska omsätta omkring 5 miljarder kronor, enligt Cato Broberg.
Läs även: Egmonts Nordisk Film Games köper in sig i Avalanche Studios