Hoppa till innehållet

Ehandelsbolaget Fyndiq är till salu

Lågprisportalen Fyndiq, med familjen Bonnier och H&M-chefen Karl-Johan Persson bland storägarna, är till salu. Det bekräftar nu bolaget efter att Di i juli rapporterat om försäljningsplanerna. Samtidigt delas verksamheten upp i två delar.

Dinesh Nayar, vd och medgrundare av Fyndiq.
Dinesh Nayar, vd och medgrundare av Fyndiq.Foto: Sammy Steen

Appen Superbilligt blir ett eget dotterbolag med namnet YDB (You Deserve Better) Technologies och Fyndiqs nuvarande vd och medgrundare Dinesh Nayar vid rodret. Bakgrunden är att Superbilligt behöver pengar medan Fyndiqs grundaffär, där ABG Sundal Collier anlitats för att leta nya ägare, växer med lönsamhet. Uppdelningen är ett första steg mot att bolagen eventuellt separeras helt och får skilda ägare. 

"De befinner sig i två väldigt olika faser och har olika typer av investeringsbehov, men också möjligtvis olika typer av ägarkonstellationer”, säger Dinesh Nayar till Di.

Grundare och ledning kommer att stanna kvar som delägare i Fyndiq, där det statliga riskkapitalbolaget Industrifonden och riskkapitalbolaget Northzone är största ägare (Läs mer på NTL). 

Superbilligt, som påminner om Wish, bygger på mycket låga priser, där varor skickas direkt från fabriker i Kina och leveranstiderna kan vara uppåt 30-40 dagar. Appen, som lanserades i början av året och har laddats ned mer än en halv miljon gånger, behöver kapital för marknadsföring och global expansion, medan Fyndiq har andra behov, säger Nayar. 

"Vi som grundare letar efter en ny typ av stark kapitalbas för Fyndiq som kanske snarare ser ett investeringsbehov i förvärv, konsolidering och en framtida börsnotering”, säger han. 

Fyndiq, där medgrundaren och nuvarande marknadschefen Fredrik Norberg tar över som vd, hade en nettoomsättning förra året på 328 miljoner kronor. Nayar vill inte ge någon prognos för årets försäljning. 

Läs mer: Så går det för nätets Ullared 

I svenska e-handelskretsar har Amazons potentiella Sverigelansering varit en källa till djup oro och intensiva spekulationer det senaste året. Det är också något som nya investerare i Fyndiq sannolikt kommer att ha i åtanke. 

Nayar säger att han inte tror på ett fullskaligt Amazon-intåg, inklusive tjänsten Prime, i närtid och pekar på att svenskar redan kan handla från den amerikanska jättens sajter i Tyskland och Storbritannien. Dessutom använder konsumenter Amazon och Fyndiq på olika sätt, säger Nayar. En köpare på Amazon oftast vet exakt vad den vill ha, men kan bete sig helt annorlunda inne på Fyndiq. 

"Det är mer av förströelseshopping av saker du inte riktigt visste du behövde. Därför ser vi i vår data att vi kommer att stå oss ganska starkt även med ett lokalt Amazoninträde”, säger Nayar. 

Di har sökt Industrifonden och Northzone för kommentarer. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera