Appen Superbilligt blir ett eget dotterbolag med namnet YDB (You Deserve Better) Technologies och Fyndiqs nuvarande vd och medgrundare Dinesh Nayar vid rodret. Bakgrunden är att Superbilligt behöver pengar medan Fyndiqs grundaffär, där ABG Sundal Collier anlitats för att leta nya ägare, växer med lönsamhet. Uppdelningen är ett första steg mot att bolagen eventuellt separeras helt och får skilda ägare.
"De befinner sig i två väldigt olika faser och har olika typer av investeringsbehov, men också möjligtvis olika typer av ägarkonstellationer”, säger Dinesh Nayar till Di.
Grundare och ledning kommer att stanna kvar som delägare i Fyndiq, där det statliga riskkapitalbolaget Industrifonden och riskkapitalbolaget Northzone är största ägare (Läs mer på NTL).
Superbilligt, som påminner om Wish, bygger på mycket låga priser, där varor skickas direkt från fabriker i Kina och leveranstiderna kan vara uppåt 30-40 dagar. Appen, som lanserades i början av året och har laddats ned mer än en halv miljon gånger, behöver kapital för marknadsföring och global expansion, medan Fyndiq har andra behov, säger Nayar.
"Vi som grundare letar efter en ny typ av stark kapitalbas för Fyndiq som kanske snarare ser ett investeringsbehov i förvärv, konsolidering och en framtida börsnotering”, säger han.
Fyndiq, där medgrundaren och nuvarande marknadschefen Fredrik Norberg tar över som vd, hade en nettoomsättning förra året på 328 miljoner kronor. Nayar vill inte ge någon prognos för årets försäljning.
Läs mer: Så går det för nätets Ullared
I svenska e-handelskretsar har Amazons potentiella Sverigelansering varit en källa till djup oro och intensiva spekulationer det senaste året. Det är också något som nya investerare i Fyndiq sannolikt kommer att ha i åtanke.
Nayar säger att han inte tror på ett fullskaligt Amazon-intåg, inklusive tjänsten Prime, i närtid och pekar på att svenskar redan kan handla från den amerikanska jättens sajter i Tyskland och Storbritannien. Dessutom använder konsumenter Amazon och Fyndiq på olika sätt, säger Nayar. En köpare på Amazon oftast vet exakt vad den vill ha, men kan bete sig helt annorlunda inne på Fyndiq.
"Det är mer av förströelseshopping av saker du inte riktigt visste du behövde. Därför ser vi i vår data att vi kommer att stå oss ganska starkt även med ett lokalt Amazoninträde”, säger Nayar.
Di har sökt Industrifonden och Northzone för kommentarer.