Annons

Göteborgsbolaget får grönt ljus – ska testa självkörande lastbilar på allmän väg

Robert Falck, vd för Einride, visar upp den självkörande lastbilen T-Pod.
Robert Falck, vd för Einride, visar upp den självkörande lastbilen T-Pod. Foto: Patrik Olsson.
Efter en lång tillståndsprocess med Transportstyrelsen har svenska Einride nu fått godkänt att testa sina självkörande lastbilar på allmän väg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Göteborgsbaserade transportbolaget Einride (NTL) har fått godkänt av Transportstyrelsen för att testa förarlösa transporter på allmän väg. 

Nu ska bolaget testa dagliga transporter mellan ett lager och en terminal med start redan i vår. 

Sedan tidigare har bolaget utfört tester med de självkörande lastbilarna, kallade T-pod, inne på DB Schenkers anläggning i Jönköping. Den tyska logistikjätten är kund till Einride, så även tyska matvaruföretaget Lidl.

De nya testerna av självkörande ska göras på en kort sträcka av allmän väg inom ett industriområde i Jönköping. Transportstyrelsen har gett bolaget godkänt att utföra testerna fram till 31 december 2020.

”Tunga vägtransporter står för en betydande del av de globala koldioxidutsläppen. Piloten i Jönköping är ett litet men viktigt steg i omställningen till ett säkert och hållbart transportsystem och vi är därför glada att kunna utöka verksamheten till allmän väg. Inte minst är Transportstyrelsens besked ett intyg på att lösningen är säker”, säger Robert Falck, vd och grundare av Einride.

Läs mer: Här är Sveriges 13 hetaste techbolag inom självkörning 

Bland Transportstyrelsens krav finns bland annat att T-poden inte får köras i snabbare hastighet än 5 kilometer i timmen, att en varningslykta ska användas och att alla mjuk- och hårdvaruuppdateringar ska riskanalyseras och kollas med myndigheten innan de utförs.

Einride utvecklar en självkörande, eldriven lastbil som ska ingå i bolagets större affärsidé, som omfattar en logistikplattform för order- och fleet-management. 

”Kostnaden för chaufförer och diesel är en stor del av transporterna. Vi kan ge kostnadsbesparingar på upp till 90 procent”, sa bolagets vd och medgrundare Robert Falck i en intervju med Di förra året.

Einrides T-pod.
Einrides T-pod. Foto: Pressbild.

Bolaget har tagit in nästan 70 miljoner kronor i riskkapital från en rad affärsänglar. Transportstyrelsens besked är ett stort steg för bolaget, som kan bli ett hot mot etablerade lastbilstillverkare, däribland Volvo och Scania.

Förutom lastbilarna som ska frakta gods för logistikbolag, finns även planer på en självkörande lastbil, så kallad T-log, som kan frakta timmer. 

Läs mer: Här är svenska Einrides nya fordon 

Målet för Einride är att ha 200 egna fordon i drift vid slutet av år 2020. Einride har option på flera installationer för DB Schenker globalt, vilket kan komma att bli en fin kassako för bolaget. 

”Autonoma fordon blir allt viktigare för logistiksektorn. Tack vare samarbetet med Einride så kan vi nu introducera autonoma, helt elektriska lastbilar i ett kontinuerligt logistikflöde på allmän väg, en milstolpe i resan mot framtidens transportsystem”, säger DB Schenkers vd, Jochen Thewes i ett uttalande.

Telekomjättarna Ericsson och Telia delar på ansvaret för 5G-uppkopplingen under testerna i Jönköping.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies