Annons

Einride ska sätta självkörande eldrivna transporter på vägarna

Robert Falck, vd för Einride, visar glatt upp den självkörande lastbilen T-Pod.
Robert Falck, vd för Einride, visar glatt upp den självkörande lastbilen T-Pod. Foto: Patrik Olsson
Tech-bolaget Einride vill utmana med självkörande eldrivna transporter och siktar på att vara i gång senast i september. "Folk säger att det är omöjligt. Vi visar att det inte är det", säger vd:n Robert Falck.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Einride har testat sitt säregna fordon på provningsbanan Asta Zero utanför Borås och allt gick som planerat även när en grupp inbjudna investerare och Di fick en förevisning under torsdagen. Lastbilen, som fjärrstyrdes av en operatör, körde runt några varv på en öppen yta och parkerade. Den är utrustad med flera kameror, radar och lidar (ljusradar).

Däremot saknas hytt eftersom Einrides idé bygger helt på autonom körning som inte kräver någon chaufför. Istället ska en operatör på distans kunna ansvara för tio så kallade T-poddar.

"Kostnaden för chaufförer och diesel är en stor del av transporterna. Vi kan ge kostnadsbesparingar på upp till 90 procent", säger Robert Falck.

De gamla tillverkarna ser inte alltid positivt på förändring

Ett batteri på 200 kWh ska räcka 20 mil och det ska gå att lasta 15 pallar och gods på upp till 12 ton i lastutrymmet, enligt Einride. När luckan öppnades var det fullt av ostbågar - en passning till uttalanden från andra i lastbilsbranschen om att elektriska lastbilar bara duger till att frakta chips eftersom batterierna är så tunga.

"Bland de gamla tillverkarna som är stora på dieseldrivlinor finns det inte alltid en positiv syn på förändring. Att man klankar ner på oss som försöker få till en förändring är synd", säger Robert Falck.

FAKTA: Einrides självkörande lastbil
  • Startat 2016 av Robert Falck och Filip Lilja.
  • Hade för ett år sedan cirka 10 anställda. Nu är man över 30 anställda.
  • Namnet anspelar på den fornnordiske guden Tors ena bock Einride, som betyder ensam ryttare.
  • Bolagets målsättning är att ha 200 T-poddar i drift 2020.
VISA MER

Vad är det som säger att ni ska lyckas?
"Vi är ett mycket kompetent team och vi känner av ett stort intresse hos kunder som vill vara med på omstruktureringen, framför allt för att klara klimatmålen", säger Robert Falck.

Strax före jul tog bolaget in 22 Mkr och nu är man ute efter att ta in lika mycket till. Runt 100 olika investerare har gått in med pengar i Einride. Till dem hör styrelseordföranden Carl-Henric Nilsson och hans nätverk med affärsänglar och finansbolaget Helhjärtad Finans där han är delägare.

"Allt sådant här entreprenörskap innebär risker, men också möjligheter. Einride har ett hållbart koncept", säger Carl-Henric Nilsson.

Läs mer: Volvo-veteran utvecklar förarlösa eldrivna lastbilar

Självkörande fordon och elektrifiering är de stora trenderna inom hela fordonsbranschen. Tesla ses åter som en aktör som förändrar spelplanen och har utlovat sin eldrivna lastbil med självkörande inslag till nästa år. Då kommer även Volvos eldrivna lastbil.

Einrides mål är att ha fem T-poddar i drift i år med start under tredje kvartalet i år. Vem som ska tillverka dem är ännu inte klart.

"Vi för dialog med en stor tillverkare som jag hoppas snart är i hamn. Vi ska inte utveckla och bygga hårdvara utan vi gör själva mjukvaran och plattformen för transportsystem", säger Robert Falck.

I höstas blev det klart med tyska livsmedelskedjan Lidl som kund och ytterligare kunder är på ingång, enligt Robert Falck. Det handlar framför allt om att frakta gods mellan olika lager. Eftersom det inte är tillåtet med autonoma fordon på allmänna vägar krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen för försöksverksamhet.

"Det är en bit kvar, men det kan bli klart med tillstånd senare i år", säger Patrik Svedar, utredare på Transportstyrelsen.

 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies