Hoppa till innehållet

Ekologisk mathandelskedja i konkurs: ”Känns helt fruktansvärt”

Den ekologiska livsmedelskedjan Paradiset går i konkurs och 40 anställda mister nu jobbet. ”Det här blir Stockholms blodbad i modern tid”, säger grundaren Johannes Cullberg.

Paradisets vd och grundare Johannes Cullberg under 2016.
Paradisets vd och grundare Johannes Cullberg under 2016.Foto: Jesper Frisk (Di).

Under 2015 grundade Johannes Cullberg livsmedelskedjan Paradiset, som fokuserar på ekologiskt producerad mat. Bolaget drev flera fysiska butiker i centrala Stockholm och öppnade dessutom en egen e-handel två år senare.

Läs mer: Ekobutik ska utmana näthandlare

Nu har koncernen ansökt om konkurs.

”Det känns helt fruktansvärt. Efter många års hårt arbete och mängder av lärorika misstag var vi verkligen på rätt väg. Våra butiker har utvecklats positivt den sista tiden tack vare ett hårt arbete från våra fantastiska medarbetare, leverantörer och kunder”, säger Johannes Cullberg i ett uttalande.

Läs även: Profilen efter krispaketet: ”SAS klarar sig – men inte pizzerian på hörnet”

Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, gjorde bolaget en kraftig förlust om 41,5 miljoner kronor på en omsättning av 115 Mkr. Sedan dess har Paradiset försökt kapa sina kostnader och bland annat stängt två olönsamma butiker. 

Men ansträngningarna räckte inte för företaget, som före konkursen hamnade i en ”akut likviditetsbrist”. Det rådde osäkerheter i Paradisets affärsplan, medger Johannes Cullberg, men nådastöten var att en planerad kapitalrunda stoppades i sista stund.

”De negativa effekterna som corona haft på finansmarknaden de senaste dagarna gjorde att finansieringen inte kunde slutföras. Tajmingen kunde tyvärr inte varit sämre för oss”, säger vd:n i sitt uttalande.

Företagets fallerade nyemission skulle enligt planen ha finansierat verksamheten fram till ett plus minus noll-resultat i början av 2021. Bolagets styrelse utredde andra alternativ, men lyckades inte säkra finansiering från annat håll.

För Di:s systertidning Market utvecklar Johannes Cullberg sitt resonemang. Han liknar coronaepidemin vid ett tåg som smäller rakt in i verksamheter, och pekar på att vissa butiker och restauranger har sett ett tapp i kundunderlag på 90 procent.

”Utan finansiering tvingas vi dra pluggen. Men vi kommer inte att vara ensamma. Det här blir Stockholms blodbad i modern tid. Marknaden försvann över en natt”, säger Johannes Cullberg till Market.

Läs även: Shanghai-entreprenörens råd till svenska småbolag: Planera för noll intäkter

Så sent som under hösten 2019 tog Paradiset in 22 Mkr i kapital, enligt Bolagsverket, men dessa pengar har redan har bränts. Storägare i bolaget är investmentbolaget Blue, men företaget tog även in kapital från ett antal småsparare genom plattformen Fundedbyme. 

Ett 40-anställda kommer att förlora sina arbeten.

”Jag har aldrig varit med om det här förut. Det känns oerhört tungt att resan nu är över. På någon vecka har många års arbete och ett stort antal personers investeringar utraderats”, säger Johannes Cullberg till Market.

Läs även: Mårder hyllar nya krispaketet – men varnar för ”andra vågen”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera