Hoppa till innehållet

El-app tar in 50 miljoner – gasar med kunder som Vattenfall

El-appen Eliq – med kunder som Vattenfall och Mölndal Energi – tar in 52 miljoner kronor i riskkapital. ”Vi ska expandera i Europa”, säger Eliqs vd Håkan Ludvigson.

Håkan Ludvigson, vd och medgrundare på Eliq, samt Mölndal Energis version av Eliqs app.
Håkan Ludvigson, vd och medgrundare på Eliq, samt Mölndal Energis version av Eliqs app.

Göteborgsbolaget Eliq utvecklar mjukvara som mäter energiförbrukning i hemmet. Tjänsten, som används av stora elbolag, kan bland annat skicka meddelanden om elanvändningen avviker från det normala.

”Vi bygger appar för elbolag som hjälper elbolagens kunder få bättre koll på sin elförbrukning. På så vis kan bolagen få nöjdare, mer lojala kunder”, säger Eliqs vd och medgrundare Håkan Ludvigson.

Nästa sommar är vi 55 medarbetare.

På branschspråk är Eliq ett Saas-bolag (software as a service) som utvecklar ”white label”-lösningar för elbolag. Det innebär att man säljer mjukvaran som en prenumerationstjänst, och att Eliqs varumärke inte syns mot kund. Det sistnämnda gör att Eliq ibland inte uppmärksammas på samma sätt som exempelvis den svensk-norska el-appen Tibber, med hotellmiljardären Petter Stordalen som delägare.

”Vi ser inte Tibber som en konkurrent. De är, precis som Greenely, en egen elleverantör. Vi hjälper andra elleverantörer skapa bättre digitala kundupplevelser”, säger vd Håkan Ludvigson.

Läs mer: Stordalens el-app Tibber ska spara kunder 20 procent på el
Läs mer:
Greenely tar in 26 miljoner kronor i nytt kapital

Sedan starten har Eliq lockat 18 elbolag i sju länder. Några exempel är Bristol Energy i Storbritannien, Vattenfall och Mölndal Energi i Sverige, och eljätten CGE i Chile.

”Vår teknik når över en miljon användare idag, antingen via appar vi själva byggt eller genom våra dataanalyser”, säger Håkan Ludvigson.

Under 2019 trefaldigades omsättningen till cirka 6 miljoner kronor, enligt vd:n. Förlusten ökade från knappt 6 till cirka 8 Mkr. 

”Våra intäkter växer, men även våra kostnader. Vi ska fortsätta expandera, främst i södra och västra Europa, och investera mer i produktutvecklingen. Förlusten kommer öka de kommande två åren”, säger vd:n.

Senaste året har antalet anställda gått från 14 till 28 på huvudkontoret i Göteborg, och filialen i London, Storbritannien som är bolagets största marknad. 

”Nästa sommar är vi 55 medarbetare. Vi rekryterar ingenjörer, personer som hanterar kunder och säljare - i ungefär lika delar. När vi lanserar en app är det ofta mycket jobb bygga med att bygga in den i kundernas affärsprocesser”, säger han. 

För att lyckas expandera tar bolaget in 52 miljoner kronor i riskkapital från ett par riskkapitalbolag som är vana vid att investera i sektorn. Finansieringen leds av tjeckiska Inven Capital. 

”De har sålt ett bolag till Shell och ett till Microsoft. De är även delägare i Tado, Europas största tillverkare av smarta termostater”, säger vd:n. 

Läs mer: Skenande elpriser gynnar apparna: ”Så är den moderna elkunden” 

Den andra stora investeraren heter Contrarian Ventures, med bas i Litauen. Båda bolag är delägda av stora energibolag,

”Vi är imponerade av hur Eliq lyckats minska kundavhoppen hos sina elbolagskunder, ibland med upp till 70 procent”, säger Inven Capitals partner Petr Míkovec.

I samband med investeringen tar han och Contrarian Ventures partner Rokas Peciulaitis plats i Eliqs styrelse. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera