Det var i slutet av förra året som Einride demonstrerade sin senaste så kallade podd – en självkörande lastbil – på den brittiska tv-serien ”Top Gears” testbana i Storbritannien.
Målet var att visa att det svenska bolagets autonoma fordon är mogna att köra på allmänna vägar, något som det fortfarande inte finns tillstånd för i Sverige.
Förutom att bygga egna lastbilar är Einride i grunden ett tjänstebolag som anlitas som vilken annan distributör som helst – om än med skillnaden att fokus ligger på elektriska lastbilstransporter.
”Genom att samarbeta med Einride för att introducera elektrisk teknik i vår leveranskedja säkerställer vi att vi ligger i framkant, både på kort och lång sikt. Ambitionen är att även addera autonom teknik”, säger Anders Linnarsson, chef för Electrolux ELUX B -0,91%Dagens utveckling Logistics.
Läs mer: Nya rekordsnabba självkörande lastbilar – men EQT:s uppstickare kan tvingas ut ur Sverige
Enligt Einride är både de själva och kunderna redo att ställa om sina transporter till autonomt – men lagarna och tillstånden är det inte.
I dag har det EQT- och Norrsken-delägda bolaget avtal om elektriska transporter med Oatly och Lidl, om än med mänskliga chaufförer. Ytterligare ett samarbete med Coca-Cola innefattar autonoma körningar inom begränsade industriområden.
”Vi vill ut på landsvägar och motorvägar. Både för kundernas skull och för Sverige som innovationsland”, säger Einrides kommersiella chef Jonas Hernlund.
”Vi upplever att Trafikverket och Transportstyrelsen har vad de behöver för att kunna utfärda sådana tillstånd. Vi har en bra och pågående dialog med dem, men det tar lite tid.”
Läs mer: EQT och Norrsken leder ny runda i Einride – värderas till 1 miljard
I Einrides avtal med Electrolux ingår att köra elektriska transporter mellan ett lager i Mariestad och en distributionspunkt i Jönköping.
”Det vi gör i första skedet är att koppla upp vår teknikplattform i deras system och börja köra elektriskt, med chaufförer. På så vis kan samla på oss data och lära oss massor om dem, och sedan skifta till autonomt längre fram. Vi jobbar med långsiktiga avtal”, säger Jonas Hernlund.
Hur stor del av Electrolux varor som transporteras mellan Mariestad och Jönköping vill bolaget inte kommunicera, men det är att betrakta som ett ”första steg”. Partnerskapet kommer inom de tre första åren spara ”hundratals ton koldioxid” jämfört med dieselfrakt, skriver bolagen.
Parterna vill heller inte kommunicera hur mycket affären är värd.