Annons

Electrolux närmar sig självkörande transporter – med hjälp av EQT:s utmanare

Anders Linnarsson, till vänster, är chef för Electrolux Logistics. Jonas Hernlund, är kommersiell chef på Einride.
Anders Linnarsson, till vänster, är chef för Electrolux Logistics. Jonas Hernlund, är kommersiell chef på Einride.
Electrolux börjar köra elektriska lastbilstransporter mellan ett av sina lager och en distributionspunkt. I ett första skede med en chaufför bakom ratten, men målet är att använda svenska Einrides helt självkörande fordon på sikt. ”Vi väntar på tillstånd”, säger Einrides Jonas Hernlund.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det var i slutet av förra året som Einride demonstrerade sin senaste så kallade podd – en självkörande lastbil – på den brittiska tv-serien ”Top Gears” testbana i Storbritannien.

Målet var att visa att det svenska bolagets autonoma fordon är mogna att köra på allmänna vägar, något som det fortfarande inte finns tillstånd för i Sverige.

Einrides självkörande lastbil AET4 kan köra i 85 kilometer i timmen och är byggd för allmänna motorvägar.
Einrides självkörande lastbil AET4 kan köra i 85 kilometer i timmen och är byggd för allmänna motorvägar.

Förutom att bygga egna lastbilar är Einride i grunden ett tjänstebolag som anlitas som vilken annan distributör som helst – om än med skillnaden att fokus ligger på elektriska lastbilstransporter.

”Genom att samarbeta med Einride för att introducera elektrisk teknik i vår leveranskedja säkerställer vi att vi ligger i framkant, både på kort och lång sikt. Ambitionen är att även addera autonom teknik”, säger Anders Linnarsson, chef för Electrolux Logistics.

Läs mer: Nya rekordsnabba självkörande lastbilar – men EQT:s uppstickare kan tvingas ut ur Sverige

Enligt Einride är både de själva och kunderna redo att ställa om sina transporter till autonomt – men lagarna och tillstånden är det inte.

I dag har det EQT- och Norrsken-delägda bolaget avtal om elektriska transporter med Oatly och Lidl, om än med mänskliga chaufförer. Ytterligare ett samarbete med Coca-Cola innefattar autonoma körningar inom begränsade industriområden.

”Vi vill ut på landsvägar och motorvägar. Både för kundernas skull och för Sverige som innovationsland”, säger Einrides kommersiella chef Jonas Hernlund.

”Vi upplever att Trafikverket och Transportstyrelsen har vad de behöver för att kunna utfärda sådana tillstånd. Vi har en bra och pågående dialog med dem, men det tar lite tid.”

Läs mer: EQT och Norrsken leder ny runda i Einride – värderas till 1 miljard

I Einrides avtal med Electrolux ingår att köra elektriska transporter mellan ett lager i Mariestad och en distributionspunkt i Jönköping.

”Det vi gör i första skedet är att koppla upp vår teknikplattform i deras system och börja köra elektriskt, med chaufförer. På så vis kan samla på oss data och lära oss massor om dem, och sedan skifta till autonomt längre fram. Vi jobbar med långsiktiga avtal”, säger Jonas Hernlund.

Hur stor del av Electrolux varor som transporteras mellan Mariestad och Jönköping vill bolaget inte kommunicera, men det är att betrakta som ett ”första steg”. Partnerskapet kommer inom de tre första åren spara ”hundratals ton koldioxid” jämfört med dieselfrakt, skriver bolagen.

Parterna vill heller inte kommunicera hur mycket affären är värd.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer