Hoppa till innehållet

Elon Musk ber om ursäkt för Teslas problem

Tesla levererade en dyster rapport under onsdagen. Elbilstillverkaren tyngs av produktionsproblem för Model 3. "I slutändan är allt vårt fel - och först och främst mitt fel”, säger Elon Musk.

Foto: AP

Teslas förlust för tredje kvartalet är den största hittills för den amerikanska elbilstillverkaren. Orsaken uppges vara att bolaget satsat så mycket pengar på att öka produktionen av sin "billigare" Model 3, som är tänkt att bli Teslas storsäljare.

Resultatet var långt under analytikernas förväntningar och aktien sjönk med drygt 5 procent i efterhandeln på New York-börsen.

Läs mer: Kostnader för Model 3 tynger kvartalsrapporterande Tesla

Teslas vd Elon Musk har talat om "flaskhalsar" i produktionen som har försenat leveranser av Model 3.

Elon Musk tar problemen på största allvar, enligt tidningen Fortune.

Enligt Tesla finns de största produktionsproblemen på batterifabriken Gigafactory i Nevada.

Nu tillbringar Tesla-grundaren sin mesta tid där.

"Jag flyttar alltid mitt skrivbord dit de största problemen finns - jag har egentligen inget skrivbord - jag flyttar mig själv dit där det största problemet för Tesla finns. Jag tror verkligen att man ska leda från frontlinjen och därför är jag här”, sade han på onsdagen enligt Fortune.

Trots att problemen delvis beror på en underleverantör tar Elon Musk på sig skulden. "I slutändan är allt vårt fel - och först och främst mitt fel”, sade han.

På onsdagen uppgav Tesla att man hoppas kunna bygga 5 000 bilar i veckan i slutet av första kvartalet nästa år. Tidigare har bolaget sagt att det målet skulle uppnås december i år.

I oktober meddelade elbilstillverkaren att man hade räknat med en produktion av 1 500 av Model 3 under tredje kvartalet men fick bara i väg 260. Närmare en halv miljon personer världen över har beställt bilen och lagt motsvarande 10 000 kronor var i deposition.

TT / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera