Hoppa till innehållet

Elon Musk om dogecoin i amerikanskt komediprogram: ”Ett svindleri”

Elon Musk ledde under lördagskvällen NBC:s legendariska komediprogram Saturday night live. Framträdandet lämnade ingen oberörd – bland mycket annat rasade kryptovalutan Dogecoin över 40 procent från sin toppnotering dagarna innan efter att kryptoförespråkaren skojat om att det är ett ”svindleri”.

Michael Che, en av programledarna i SNL:s Weekend Update, intervjuar ”Lloyd Ostertag”, spelad av Elon Musk.
Michael Che, en av programledarna i SNL:s Weekend Update, intervjuar ”Lloyd Ostertag”, spelad av Elon Musk.

Elon Musik har aspergers syndrom, en diagnos inom autismspektrum. Det avslöjande han under sin öppningsmonolog under lördagens framträdande i Saturday night live.

Enligt Musk är han den förste att leda programmet och i alla fall ha erkänt diagnosen.

Även om Musks kvaliteter som komiker går att diskutera efter hans medverkan gjorde han onekligen sitt yttersta.

Han spelade både sig själv som chef för rymdföretaget Spacex, där han instruerade en astronaut, spelad av Pete Davidson, att göra räddningsaktion på Mars som slutar med att hans huvud exploderar. I en annan sketch spelar han cowboy med en elektrisk häst, där han också tvingas erkänna att han ”ändrat uppfattning” om att ha ansiktsmask vid bankrån – en tydlig referens till hur han själv svängt i maskfrågan under pandemin.

Men mest uppmärksamhet fick han under segmentet Weekend Update där han diskuterar den senaste veckans rusning i kryptovalutan dogecoin.

Läs mer: Dogecoin fortsätter rusa – upp med över 14.000 procent i år

”Kalla mig ’dogefather’”, sa Musk, i rollen som kryptoexperten Lloyd Osterberg.

”Vad är dodgecoin?”, frågade programledarna Michael Che och Colin Jost upprepade gånger.

Musk, som själv till stor del ligger bakom dogecoins framgång genom att ha twittrat om den, förklarade att det hela började som ett skämt med nu har växt och fått ett riktigt värde.

”Det har tagit fart på ett väldigt riktigt sätt”, sa Musk och utvecklade:

”Det är ett ostoppbart finansiellt instrument som kommer att ta över världen.”

Det är först på slutet av meningsskiftet som programledarna få honom att förklara att det är något som kan växlas in till dollar.

”Okej, så det är ett svindleri”, frågade Michael Che, som använde det engelska uttrycket ”hustle”, mer av ett allmänt begrepp kring något som inte framstår helt rumsrent.

”Ja, det är ett ’hustle’”, svarade Musk, med ett skratt.

Initialt dök valutan från sin toppnotering på närmare 75 amerikanska cent, ned till 43 amerikanska cent. Ett fall på omkring 40 procent.

Under måndagsmorgonen hade kryptovalutan hämtat sig till dryga 50 cent.

Programmet ägde rum dagen innan amerikanska mors dag och gästades av en rad mammor till flera skådespelare ur programmets ensemble. Men också av Elon Musks mamma som sa sig vilja ha något fint i mors dagspresent.

”Det blir dogecoins”, lovade Musk till moderns höga suck.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera