Annons

Elon Musk testar sin nya Hyperloop – når 350 km/h

Elon Musk visar upp sin nya SpaceX/Tesla Hyperloop-podd på Instagram.
Elon Musk visar upp sin nya SpaceX/Tesla Hyperloop-podd på Instagram. Foto: Kollage.
Serieentreprenören Elon Musk har beslutat sig för att satsa på att ta fram sin egen supersnabba hyperloop. I ett nytt test gör hans hyperloop-podd drygt 350 km i timmen.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När Elon Musk 2013 publicerade ett 50-tal sidor på hur en framtida Hyperloop skulle kunna fungera sa han uttryckligen att han inte hade tid med ytterligare ett projekt. Därför gav han allmänheten fritt tillträde till sina uträkningar för att kunna bygga vidare på egen hand. 

Men trots att Elon Musk har elbilsbolaget Tesla, rymdbolaget Spacex, AI-bolaget Neuralink och nu senast tunnelbolaget The boring company verkar han ha bestämt sig för att Hyperloop ändå är ett projekt han vill vara inblandad i. 

På torsdagen visade Elon Musk upp den nya ”SpaceX/Tesla Hyperloop”-podden på Instagram. Några dagar tidigare delade han även med sig av en film där podden ses svisha igenom hyperloop-testbanan som bolaget byggt jämsides med kontoret i Hawthorne i Kalifornien. 

Hyperloop WARR pod run to 201 mph (324 km/h) in 0.8 mile near vacuum tube

Ett inlägg delat av Elon Musk (@elonmusk)

Podden som ska ha nått hastigheter på uppemot 355 kilometer i timmen är ingenting i jämförelse med de 1000 kilometer i timmen som Elon Musk tror att den kommer kunna komma upp i. Själva podden har gjorts av en grupp studenter som ingått i en hyperlooptävling och kallat sin podd för WARR. 

Att Elon Musk menade allvar med att bygga sin egen Hyperloop-lösning framgick i mitten på juli när han twittrade att The boring company hade fått ett muntligt okej till att bygga en hyperloop-tunnel mellan Washington DC och New York. 

Investeringarna i andra hyperloop-bolag som Hyperloop Transport Technologies och Hyperloop One har hittills varit stora. Om Elon Musk och hans studentprojekt kan komma före med en kommersiell lösning återstår att se. 

Läs även: Så gick Hyperloop Ones första skarpa testkörning  

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies