Hoppa till innehållet

Elon Musk vill bygga världens längsta tunnel

I slutet av förra året bildade Tesla-vd:n Elon Musk ett nytt företag med namnet ”The boring company”. I en tweet framgår det nu att han vill bygga en hyperloop-tunnel mellan Washington DC och New York med bolaget.

Elon Musk är vd för Tesla och Spacex.
Elon Musk är vd för Tesla och Spacex.Foto: AP.

När Elon Musk 2013 släppte idén i ett supersnabbt transportmedel vid namnet hyperloop sa han även att han inte hade tid att ge sig in i ännu ett projekt. Därför gav han bort idén till den som ville bygga vidare på konceptet. 

Elon Musk är ju även vd för Tesla och grundare av rymdbolaget Spacex, med vilket han vill se rymdresor till Mars bli verklighet. Men han har tydligen tid för ett bolag till. 

Läs även: Elon Musk: ”Det är den största risken civilisationen står inför”

I slutet av 2016 twittrade han om att han skapat ett nytt bolag under namnet ”The boring company”. Tanken med bolaget var att det skulle vara ett infrastruktur- och tunnelbolag. Men snarast för att få bort bilar från gatorna mer än något annat. 

Nu verkar det som att Elon Musk har kommit en tunnel lite närmare. Under torsdagskvällen twittrade han om att han har fått en muntlig bekräftelse från myndigheterna om ett godkännande att bygga den nya tunneln ”NY-Phil-Balt-DC Hyperloop”. 

I slutet av tweeten står det också att resan mellan New York och Washington DC ska ta 29 minuter. Med snabbtåget mellan de två städerna tar det i dag närmare tre timmar vilket tyder på att Elon Musk verkligen planerar för att tunneln ska trafikeras av det supersnabba men ännu otestade transportmedlet hyperloop. 

Han gick sedan ut i en annan tweet där han förklarade att det fortfarande var lång tid kvar till att få skriftligt godkännande. På det spåret verkar även New Yorks politiska presskontakt under Bill de Blasio, som inte hade hört något om ett godkännande förrän han, precis som många andra, läst Elon Musks tweet. 

Läs även: Så gick Hyperloop Ones första skarpa testkörning


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera