Hoppa till innehållet

Elon Musks rymdbolag erbjuder femdagarsresa runt jorden

Tesla-grundaren Elon Musks rymdbolag SpaceX har signerat ett partneravtal med Space Adventures för att skicka upp fyra turister till rymden som ska titta på jorden.

Tesla- och SpaceX-grundaren Elon Musk.
Tesla- och SpaceX-grundaren Elon Musk.Foto: John Raoux

SpaceX har slutit ett avtal med rymdturistbolaget Space Adventures för att utöka sitt erbjudande till privatpersoner som vill åka till rymden. 

Enligt ett pressmeddelande från Space Adventures handlar det om en resa på fem dagar i SpaceX passagerarkapsel Crew Dragon, där fyra turister kommer att åka i omloppsbanan runt jorden.

På insidan av SpaceX återanvändbara passagerarkapsel Crew Dragon. Kapseln har fyra säten och tre runda fönster där passagerarna kan titta ut.
På insidan av SpaceX återanvändbara passagerarkapsel Crew Dragon. Kapseln har fyra säten och tre runda fönster där passagerarna kan titta ut.Foto: SpaceX

Resan skulle, enligt Space Adventures, erbjuda turisterna att se jorden från rymden på ett sätt som inte har skett sedan Nasa skickade upp en grupp personer i sin Gemini-kapsel 1966. Färden kräver liknande utbildning som för astronauter och än så länge har man inga intresseanmälningar. Planen är att rymdresan ska ske någon gång mellan i slutet av nästa år och i mitten av 2022, skriver CNBC

Space Adventures har tidigare flugit passagerare till den internationella rymdstationen med en rysk rymdraket. Vad trippen med SpaceX Crew Dragon skulle kosta är inte officiellt, men det handlar om tiotals miljoner dollar. Enligt en uträkning från Nasa skulle en resa till den internationella rymdstationen kosta 58 miljoner dollar, motsvarande nära 570 miljoner kronor.

Crew Dragon kommer att skjutas ut i rymden med SpaceX raket Falcon 9 och gå i omloppsbanan runt jorden i fem dagar. I mars förra året gjorde Crew Dragon en resa till den internationella rymdstationen som en del av SpaceX kommersiella rymdprogram med Nasa.

SpaceX raket Falcon 9 med passagerarkapsel Crew Dragon inför testet i Nasas kommersiella passagerarprogram.
SpaceX raket Falcon 9 med passagerarkapsel Crew Dragon inför testet i Nasas kommersiella passagerarprogram.Foto: SpaceX

I september förra året sa Elon Musk att det också kan bli aktuellt att skicka upp människor i SpaceX rymdskepp Starship redan i år. Man gjorde en testflygning på låg höjd med den första prototypen Starhopper i augusti i fjol och nu bygger SpaceX på en ny prototyp som man planerar att flyga till omloppsbanan med. I framtiden är tanken att Starship ska kunna transportera människor till planeten Mars, som Elon Musk vill kolonisera.

Läs mer: Elon Musks rymdskepp till månen och Mars beräknas vara klart 2021

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera