Hoppa till innehållet

Elon Musks SpaceX skjuter upp gammal raket

Elon Musks privatägda SpaceX har lyckats med bedriften att som första rymdaktör skjuta upp en återanvänd raket och därefter landa den. Det rapporterar AFP.

Elon Musk, grundare av börsbolaget Tesla och privatägda SpaceX.
Elon Musk, grundare av börsbolaget Tesla och privatägda SpaceX.Bild: TT

Uppskjutningen på torsdagen avsåg en kommunikationssatellit som ägs av europeiska SES och skulle upp i omloppsbana.

Tio minuter efter att raketen Falcon 9 åkt upp återvände den tillbaka till jorden genom en landning på ett SpaceX drone ship, som är en slags plattform till havs.

Läs mer: Tencent seglar upp som storägare i Tesla

Falcon 9:s resa till rymden var inte bara en milstolpe på så vis att den avsåg en återanvänd raket, utan också att för att det var första gången som en raket hade skjutits upp och landat - två gånger. Elon Musk menar att det är ett revolutionerande framsteg för rymdindustrin.

SpaceX satsningar med återanvända raketer är ett sätt för företaget att göra resor till rymden billigare och mer effektiva. Bolagets ultimata vision är att en dag kunna skicka iväg människor till Mars.

Finwire / Di Digital

Foto:

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera