Annons

Elscooterbolag i jätterunda – tar in 2,7 miljarder

Bird lanserade nyligen sina elscootrar i Sverige.
Bird lanserade nyligen sina elscootrar i Sverige. Foto: Press.
Elscooterbolaget Bird, som var tidigt ute på marknaden i USA, har stängt en kapitalrunda på svindlande 2,7 miljarder kronor. Nu ska bolaget nå svarta siffror. ”Vinst per enhet är det nya målet”, säger vd:n Travis VanderZanden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Elscooterbolaget Bird, som nyligen lanserade i Sverige, har stängt en monsterrunda på drygt 2,7 miljarder kronor.

Rundan, som är bolagets D-runda, leds av riskkapitaljättarna CDPQ och Sequoia. Pengarna tas in för att ändra bolagets riktning, från snabb tillväxt till att bygga vad bolaget kallar en ”hållbar affär”. 

Det kan innebära att de röda siffror som krävts för att lansera och etablera elscootrarna nu ska vändas till svarta, eller åtminstone inte lika blodröda. Enligt bolaget är strategin nu att ”fortsätta på vägen mot vinst.”

”För nästan ett år sedan såg vi att världen förändrades. Borta är dagarna när tillväxt var ledande nyckeltal för framväxande bolag. Vinst per enhet är det nya målet”, säger Birds grundare och vd Travis VanderZanden, i ett uttalande.

Delar av investeringen på 2,7 miljarder kronor ska också läggas på utvecklingen av fordon. För att bli lönsamma måste elscooterbolagen få sina fordon att stanna kvar på gatorna längre, både batteri– och hållbarhetsmässigt. 

Enligt bolaget ska den senaste modellen som tagits fram hålla i över 12 månader.

Bird har också lanserat en elmopedmodell, än så länge bara i Los Angeles.

Läs mer: Regeringen öppnar för hårdare regler – utreder elscootrarna 

Birds elmoped, som än så länge bara finns i Los Angeles, USA.
Birds elmoped, som än så länge bara finns i Los Angeles, USA. Foto: Bird

Bird var en av de första att lansera elscootrar 2017, då på den amerikanska västkusten. I oktober i fjol rapporterade The Information att Bird årligen omsatte 250 miljoner dollar, motsvarande drygt 2,4 miljarder kronor.

”Teamet på Bird exemplifierar driv och har lagt fokus på de viktigaste drivkrafterna för enhetsekonomi inom en komplex affär”, säger Roelof Botha, partner på Sequoia och styrelsemedlem i Bird.

Investeringen innebär att Bird tar ett rejält kliv mot att bli ledande inom mikromobilitet. 

Även svenska Voi är på jakt efter nya pengar, i det fallet handlar det om drygt 1 miljard kronor. Bolaget satsar på att stänga nyemissionen tillsammans med majoritetsägaren Vostok New Ventures.

Läs mer: Storägaren bekräftar Di:s avslöjande: Voi på väg att stänga miljardrunda 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer