(Di Digital/San Francisco) Det amerikanska elscooterbolaget Lime har bara kapital för att klara sig i några månader till, uppger källor till The Information. Därför är man ute och letar nytt kapital, men det kan bli svårt på kort sikt med tanke på situationen i världsekonomin till följd av coronautbrottet.
Diskussionerna om en ny investering i Lime är fortfarande på ett tidigt stadium, säger The Informations källor. Kommer den till skott kan värderingen på 2,4 miljarder dollar, vid den senaste kapitalrundan i februari i fjol, istället landa på 400 miljoner dollar. Det innebär i så fall en slakt av värderingen med 80 procent.
Läs också: Elscooterbolaget Lime säger upp hundra personer
Ett alternativ som Lime diskuterar är att hitta finansiering genom att befintliga investerare skulle få sina värden nedskrivna – en så kallad ”cram-down”-finansering. Nya investerare skulle i så fall då få betalt vid en eventuell försäljning eller börsnotering.
Även pengar från befintliga investerare är uppe för diskussion. Bland dem finns bland andra profilerade riskkapitalbolag och företag som Andreessen Horowitz, Googles moderbolag Alphabet, Fidelity Investments och Uber.
I förra veckan ska Lime också ha gått ut till sina anställda och sagt att man har säkrat ett lån från Bank of Montreal.
Lime hade det tufft redan innan coronautbrottet och har nu pausat sin verksamhet på alla marknader utom en – Sydkorea. I förra veckan tog bolaget bort sina scootrar från gatorna i 100 städer, i Nordamerika, Sydamerika och Europa, där folk uppmanas att hålla sig hemma. I helgen stängde man även ner i Australien och Nya Zeeland.
I januari i år sa Lime upp 14 procent av personalen och det kan bli aktuellt med fler uppsägningar, oavsett om man lyckas med kapitalanskaffningen. Bolaget har, liksom sina konkurrenter, haft svårt att nå lönsamhet. Att äga och underhålla elscootrar är en kostsam historia.
Läs också: Voi krisåtgärdar – pausar i nästan hela Europa: ”Måste hålla företaget flytande”
I förra veckan rapporterade vi om att svenska Voi också pausar sin tjänst i merparten av de 40 städer där bolaget har sina elscootrar. Folk är helt enkelt inte ute och kör scooter längre, när de inte ska till jobbet och till olika sociala sammankomster.
Mer om techbolagen och coronakrisen i senaste Digitalpodden: