Hoppa till innehållet

Elscooterbolag i nödläge – värderingen kan rasa med 80 procent

Så sent som i förra veckan fanns Limes elscootrar på gatorna i över 100 städer – nu finns de bara på en marknad. Enligt källor till The Information är Lime nu i akut behov av pengar och kan bara överleva i några månader till.

Elscootrar, däribland från det krisande amerikanska bolaget Lime, ligger på en gata i Stockholm.
Elscootrar, däribland från det krisande amerikanska bolaget Lime, ligger på en gata i Stockholm.Foto: TT

(Di Digital/San Francisco) Det amerikanska elscooterbolaget Lime har bara kapital för att klara sig i några månader till, uppger källor till The Information. Därför är man ute och letar nytt kapital, men det kan bli svårt på kort sikt med tanke på situationen i världsekonomin till följd av coronautbrottet. 

Diskussionerna om en ny investering i Lime är fortfarande på ett tidigt stadium, säger The Informations källor. Kommer den till skott kan värderingen på 2,4 miljarder dollar, vid den senaste kapitalrundan i februari i fjol, istället landa på 400 miljoner dollar. Det innebär i så fall en slakt av värderingen med 80 procent.

Läs också: Elscooterbolaget Lime säger upp hundra personer 

Ett alternativ som Lime diskuterar är att hitta finansiering genom att befintliga investerare skulle få sina värden nedskrivna – en så kallad ”cram-down”-finansering. Nya investerare skulle i så fall då få betalt vid en eventuell försäljning eller börsnotering.

Även pengar från befintliga investerare är uppe för diskussion. Bland dem finns bland andra profilerade riskkapitalbolag och företag som Andreessen Horowitz, Googles moderbolag Alphabet, Fidelity Investments och Uber.

I förra veckan ska Lime också ha gått ut till sina anställda och sagt att man har säkrat ett lån från Bank of Montreal.

Lime hade det tufft redan innan coronautbrottet och har nu pausat sin verksamhet på alla marknader utom en – Sydkorea. I förra veckan tog bolaget bort sina scootrar från gatorna i 100 städer, i Nordamerika, Sydamerika och Europa, där folk uppmanas att hålla sig hemma. I helgen stängde man även ner i Australien och Nya Zeeland.

I januari i år sa Lime upp 14 procent av personalen och det kan bli aktuellt med fler uppsägningar, oavsett om man lyckas med kapitalanskaffningen. Bolaget har, liksom sina konkurrenter, haft svårt att nå lönsamhet. Att äga och underhålla elscootrar är en kostsam historia. 

Läs också: Voi krisåtgärdar – pausar i nästan hela Europa: ”Måste hålla företaget flytande”

I förra veckan rapporterade vi om att svenska Voi också pausar sin tjänst i merparten av de 40 städer där bolaget har sina elscootrar. Folk är helt enkelt inte ute och kör scooter längre, när de inte ska till jobbet och till olika sociala sammankomster.

Mer om techbolagen och coronakrisen i senaste Digitalpodden:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera