Hoppa till innehållet

Elscooterbolag säger upp 30 procent av personalstyrkan

Coronavirusets framfart har snabbt satt elscooterbolagen ur spel. Näst på tur att falla offer för den osäkra situationen är amerikanska Bird, som säger upp 30 procent av personalstyrkan.

En ensam Bird-scooter på en kaj i Stockholm i augusti 2019.
En ensam Bird-scooter på en kaj i Stockholm i augusti 2019.Foto: Press.

När människor inte åker till jobbet, har möten på olika ställen eller träffas på kvällarna har marknaden för elscooterbolagen snabbt ebbat ut.

Flera av elscooterbolagen, som amerikanska Lime och Bird samt svenska Voi har redan annonserat att man stänger ner verksamheten på de flesta håll. 

I fredags kom även nyheten om att Bird säger upp 30 procent av sin personalstyrka. Det kommunicerades i ett internt meddelande till de anställda, som Techcrunch tog del av och som sedan bekräftades av Bird.

”På grund av den finansiella och operationella effekten av den pågående COVID-19-krisen, säger vi adjö till runt 30 procent av vårt team”, stod i det interna brevet. 

Läs också: Värderade Voi-innehav till en miljard – nu rasar hela elscooter-branschen

Totalt handlar det om 406 personer av totalt 1 387 anställda som sägs upp. Bird erbjuder de som får gå fyra veckors betalning och tre månaders sjukförsäkring.

I januari i år förvärvade Bird det Berlin-baserade elscooterbolaget Circ, vilket adderade 300 anställda till bolaget. Då tog även Bird in 75 miljoner dollar i riskkapital, som lades till en D-runda på totalt 350 miljoner dollar – motsvarande nästan 3,5 miljarder kronor.

Det har även kommit rapporter om att konkurrenten Lime kommer att säga upp mer personal inom kort. Bolaget har, enligt uppgifter till The Information, bara pengar att klara sig några månader till och söker nytt kapital, men riskerar att få sin värdering slaktad med upp till 80 procent.

Läs mer: Elscooterbolag i nödläge – värderingen kan rasa med 80 procent

I förra veckan ställde svenska Voi sin flotta på 25 000 scootrar till förfogande för ”funktioner som håller samhället flytande” – som sjukvården, volontärer som hjälper äldre, riskgrupper och polisen”. Bolaget hade tidigare behövt stoppa sin verksamhet i drygt 30 av 40 städer i Europa. Voi har totalt 500 anställda i Europa och ska nu ansöka om permittering av personalen.

Läs mer: Voi erbjuder samhället 25 000 elscootrar: ”Hellre än att de står på ett lager”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera