Annons

Nu blir det pli på elscooterbolagen – ett flertal regleringar klara

Daniel Helldén (MP).
Daniel Helldén (MP). Foto: Di/TT
Från och med juli måste elscooterbolagen skärpa sig. Nu har Stockholms stad fått fem bolag att skriva under nya regler, som bland annat innebär fartbegränsningar, no-go-zoner och parkeringsregler.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Fem elscooterbolag har skrivit på Stockholms stads nya regler kring elscootrarna i staden.

”Samtliga aktörer som är etablerade i Stockholm har nu signerat avsiktsförklaringen. Det är en styrka att vi kan utveckla mobiliteten i staden i samarbete både berörda företag och hitta gemensamma lösningar”, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Det handlar om Voi, Lime, Tier, Glyde och Ayo som nu accepterat stadens krav på bland annat no-go-zoner, områden där bolagen ska låsa scootrarna så att det inte går att parkera dem. Berörda områden är bland annat Gamla Stan, Odenplan och Medborgarplatsen.

Läs mer: Frizoner och fartgränser – staden till bolagen: Sansa er 

Men flera hårda bud kommer börja gälla från och med i början av juli.

Elscooterbolagen kommer ha 120 minuter på sig att flytta elscootrar som parkerats trafikfarligt eller hindrande för invånarna.

Staden ska upprätta så kallade ”hotspots”, utvalda områden där elscooteranvändarna ska uppmuntras att parkera elscootrarna.

Fartbegränsningar på 6 kilometer i timmen införs bland annat på Götgatspuckeln, i Gamla stan och på Skeppsbron.

Elscooterbolagen kommer att ha två månader på sig att implementera de nya reglerna.

”Avsiktsförklaringen innebär att vi får bättre ordning i stadsrummet, både genom att staden pekar ut lämpliga platser för att parkera elsparkcyklar och genom att dessa nu inte kommer gå att parkera på vissa ställen där risken är stor att de kan utgöra ett hinder för människor som rör sig i staden”, säger Daniel Helldén.

I helgen kom en sjätte aktör till Stockholm när svenska Moow ställde ut sina elscootrar på gatorna för uthyrning. Enligt staden kommer man att närma sig alla nya aktörer för att få dem att skriva på de nya reglerna.

Läs mer: Nytt svenskt scooterbolag rullar ut i Stockholm 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies