Annons

”Elscooterbolagen räknar med att bli uppköpta”

Johannes Karlsson är reporter på Di Digital.
Johannes Karlsson är reporter på Di Digital. Foto: Jesper Frisk/Amanda Lindgren
Trots miljarder i riskkapital går det inte att utmana jättar som Uber. I det långa loppet kommer elscooterbolagen att bli uppköpta eller tvingas kasta in handduken, skriver Di Digitals reporter Johannes Karlsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nästan alla stora riskkapitalbolag vill ha sin egen elscooter. Många miljarder kronor har pumpats in i sektorn, men samtidigt har många utomstående rynkat på ögonbrynen åt trenden och ifrågasatt affärsmodellen. Enligt Di:s källor går bolagen mycket riktigt back på varje fordon. 

Scootrarna måste hålla längre, men inte minst hyras ut oftare till högre priser för att affären ska bli lönsam. För att nå dit kommer sektorn behöva genomlida en omfattande konsolidering.

Utslagningen av aktörer drivs på av jakten efter kundvolymer. Voi har på kort tid byggt upp ett starkt varumärke i Sverige och andra delar av Europa, men det räcker knappast för att investerarna ska få rejäl avkastning på sina pengar i en mycket kapitalkrävande bransch.

Vinnaren på sikt kommer i stället att bli det bolag som klarar av att bygga en fullfjädrad plattform för olika transportmedel – där elscootrar, cyklar, taxibilar och kollektivtrafik samlas sida vid sida.

Läs mer: Svenska elscooterbolaget tar in 278 nya miljoner 

Uber ser ut att bli ett av världens högst värderade företag vid sin stundande börsnotering. Marknadens förhoppningar står knappast till taxiresorna, utan att bolaget i framtiden blir just en helomfattande infrastrukturplattform för storstäderna. Vd:n Dara Khosrowshahi har sagt att Uber ska bli ett ”Amazon för transporter”.

För Vois del står omkring 800 miljoner kronor i kapital på spel.

Som ett led i den offensiva strategin köpte Uber nyligen upp sin konkurrent Careem i Mellanöstern, med svensken Magnus Olsson som medgrundare, för närmare 30 miljarder kronor. Med konkurrensen ute ur bilden försvinner kampen om förare och kunder, samtidigt som det öppnar för att långsiktigt höja resepriserna.

För än så länge subventionerar riskkapitalet så väl bilresor med Uber som scooterfärderna i Stockholms innerstad.

Uber äger redan ett eget elscooterbolag, Jump. Ändå sägs man vara beredda att lägga ett monsterbud på Bird eller Lime, två andra amerikanska elscootertjänster. Det har samtidigt cirkulerat uppgifter om att svenska Voi och det tyska bolaget Tier diskuterat ett samgående för att skapa en europeisk gigant.

Det här har investerarna och entreprenörerna inom elscootersektorn kallt räknat med, när de finansierat dyra etableringskostnader i den ena storstaden efter den andra. 

Målet är inte att utmana bolag som Uber, utan att ta ledartröjan på viktiga marknader och sedan bli uppköpta. De elscooterbolag som inte når ända fram kommer behöva kasta in handduken. För Vois del står omkring 800 miljoner kronor i kapital på spel. 

Kanske blir det Uber som till slut köper Voi och säkrar avkastningen.

Läs mer: Scootern hotas av polisanmälan i Köpenhamn 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies