Annons

Elscooterkampen hettar till – ny utmanare på väg till Sverige

Tiers anställda med grundarna Lawrence Leuchner, Julian Blessin och Matthias Laug i förgrunden.
Tiers anställda med grundarna Lawrence Leuchner, Julian Blessin och Matthias Laug i förgrunden. Foto: Press/Northzone.
Till våren kan svenskar som blivit frälsta av elscootern få än fler valmöjligheter. Det tyska bolaget Tier, som tagit in hundratals miljoner kronor i riskkapital från Northzone, vill nu etablera sig i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under hösten har både Lime och Voi hunnit etablera sina omskrivna delningstjänster för elscootrar i flera svenska städer.

Nu vill även det tyska bolaget Tier ge sig in i konkurrensen. Bolaget har inlett en rekryteringsoffensiv inför en kommande etablering i Sverige, kan Di Digital avslöja.

I ett första skede söker bolaget en landschef med ansvar för affärsutveckling, marknadsföring och strategi.

”Vi letar efter någon som kan starta vår elscooterverksamhet i Stockholm och över hela Sverige”, skriver bolaget i en nyligen publicerad jobbannons.

Läs mer: Voi lanserar i Köpenhamn – här är stadens hårda krav på scootern

Utöver det siktar Tier på att anställa tre personer som specifikt ska ansvara för den dagliga driften i Göteborg, Malmö respektive Stockholm. 

Det finns däremot ingen angiven tidsplan för när Tier vill rulla ut sina eldrivna sparkcyklar på svenska gator.

Tier grundades i Berlin, där elscootrar är förbjudna, så sent som i augusti 2018. Bolaget laddade snabbt kassan med 29 miljoner dollar, motsvarande cirka 260 miljoner kronor, i en kapitalrunda ledd av den svenska riskkapitaljätten Northzone med partnern Pär-Jörgen Pärson i spetsen.

Tanken var just att pengarna skulle finansiera en expansion runtom i Europa. För stunden är Tiers tjänst tillgänglig i städer i Frankrike, Spanien, Portugal och Österrike. 

Di Digital har sökt Tiers medgrundare och vd Lawrence Leuschner för en kommentar.

I övriga städer har Tiers elscootrar hittills kostat 1 euro att låsa upp, tillsammans med en avgift på 0,15 euro per minut. Det skulle placera bolaget i samma prisklass som svenskgrundade Voi, medan amerikanska Lime har ett dubbelt så högt minutpris.

Läs mer: Stjärninvesteraren: Flera elscooterbolag kommer att misslyckas

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies