Annons

Elscooterkampen hettar till – ny utmanare på väg till Sverige

Tiers anställda med grundarna Lawrence Leuchner, Julian Blessin och Matthias Laug i förgrunden.
Tiers anställda med grundarna Lawrence Leuchner, Julian Blessin och Matthias Laug i förgrunden. Foto: Press/Northzone.
Till våren kan svenskar som blivit frälsta av elscootern få än fler valmöjligheter. Det tyska bolaget Tier, som tagit in hundratals miljoner kronor i riskkapital från Northzone, vill nu etablera sig i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under hösten har både Lime och Voi hunnit etablera sina omskrivna delningstjänster för elscootrar i flera svenska städer.

Nu vill även det tyska bolaget Tier ge sig in i konkurrensen. Bolaget har inlett en rekryteringsoffensiv inför en kommande etablering i Sverige, kan Di Digital avslöja.

I ett första skede söker bolaget en landschef med ansvar för affärsutveckling, marknadsföring och strategi.

”Vi letar efter någon som kan starta vår elscooterverksamhet i Stockholm och över hela Sverige”, skriver bolaget i en nyligen publicerad jobbannons.

Läs mer: Voi lanserar i Köpenhamn – här är stadens hårda krav på scootern

Utöver det siktar Tier på att anställa tre personer som specifikt ska ansvara för den dagliga driften i Göteborg, Malmö respektive Stockholm. 

Det finns däremot ingen angiven tidsplan för när Tier vill rulla ut sina eldrivna sparkcyklar på svenska gator.

Tier grundades i Berlin, där elscootrar är förbjudna, så sent som i augusti 2018. Bolaget laddade snabbt kassan med 29 miljoner dollar, motsvarande cirka 260 miljoner kronor, i en kapitalrunda ledd av den svenska riskkapitaljätten Northzone med partnern Pär-Jörgen Pärson i spetsen.

Tanken var just att pengarna skulle finansiera en expansion runtom i Europa. För stunden är Tiers tjänst tillgänglig i städer i Frankrike, Spanien, Portugal och Österrike. 

Di Digital har sökt Tiers medgrundare och vd Lawrence Leuschner för en kommentar.

I övriga städer har Tiers elscootrar hittills kostat 1 euro att låsa upp, tillsammans med en avgift på 0,15 euro per minut. Det skulle placera bolaget i samma prisklass som svenskgrundade Voi, medan amerikanska Lime har ett dubbelt så högt minutpris.

Läs mer: Stjärninvesteraren: Flera elscooterbolag kommer att misslyckas

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer