Hoppa till innehållet

Elscooterstriden tätnar: Miljonregn över Voi och jätten på väg till Sverige

Svenska elscooterbolaget Voi har tagit in 25 miljoner i sin första runda. Bolaget ska växa så det knakar, samtidigt verkar en amerikansk jätte vara på väg in i Sverige.

Striden tätnar om elscootrarna. Nu även i Sverige.
Striden tätnar om elscootrarna. Nu även i Sverige.

I slutet av augusti var Voi Technology (NTL) först med att lansera elscootrar i Sverige när bolaget rullade ut sina scootrar i Stockholm.

Nu har bolaget avslutat sin kapitalrunda. Den svenska uppstickaren drog in 2,9 miljoner dollar, motsvarande 25,5 miljoner kronor, i sin första runda som leddes av den svenska investeraren Vostok New Ventures.

Läs mer: Älskad och hatad i USA – nu kommer elscootern till Sverige

“Vi är jätteglada att Vostok New Ventures tror på oss. Deras erfarenhet är en viktig tillgång när vi tar sikte på övriga Europa. Även om vi såklart är peppade så kommer vi fokusera på att lansera i fler länder och städer på ett ansvarsfullt sätt“, skriver medgrundare och vd Fredrik Hjelm i ett uttalande.

Läs mer: Stockholm nobbar elscooterbolaget: ”Noll intresse” 

Investeringen ska användas för tillväxt. Något som är ett absolut måste i ett rally om vem som får ut flest scootrar på gatorna i Europas städer. Sedan en tid tillbaka finns scootrarna i amerikanska städer där Lime, Jump och Bird är några av bolagen som slåss om att dominera marknaden.

Striden har lett till att elscootrar ligger i drivor på städernas gator, något som väckt ilska och protester och som resulterat i bannlysning i San Francisco.

Just nu är elscootrar något som investerare strösslar pengar över. Något som inte minst märks här i Sverige i och med Vois lansering.

“Beslutet att investera i Europas första spelare inom elektriska scootrar var en självklarhet. Elektriska scootrar kommer att bli standard för hur vi färdas i städer och vi tror att Voi har rätt team för att introducera produkten till Europeiska städer”, säger Per Brilioth, Vostok New Venture, i ett uttalande.

Samtidigt som Voi avslutat sin runda och bygger för att växla upp sin verksamhet för att till en början sno åt sig marknaden här, verkar det som att en av de amerikanska jättarna är på väg till Sverige för att ge Voi en match.

Di Digital uppmärksammade under måndagskvällen att Lime, som värderas i miljardklassen, just nu annonserar att personer i Sverige kan anmäla sig för att ingå i bolagets nätverk som ska ladda upp elscootrarna i sina hem; så kallade "juicers". 

Bolaget lanserade sina elscootrar i Paris, som första stad i Europa, i juni i år och verkar alltså blicka mot Norden.

Läs mer: Miljardvärderade scootern kommer till Europa

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera