Annons

Antalet elscootrar ökade med över 140 procent – på fem månader

Elscootrarna ökar lavinartat i Stockholm.
Elscootrarna ökar lavinartat i Stockholm. Foto: Magnus Andersson/TT
Stockholms gator har invaderats av elscootrar under det senaste året. Antalet har mer än fördubblats, visar en genomgång av Di Digital. Trots det är ansvarig politiker, Daniel Helldén (MP), nöjd med läget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stockholm har under det senaste året sett flera elscooteraktörer inta gatorna. I förra veckan kunde en tionde aktör, amerikanska jätten Bird, räknas in bland de bolag som etablerat sig i huvudstaden.

Det innebär att allt fler elscootrar står på stadens gator. Enligt Stockholms trafikkontor är siffran nu uppe i omkring 7 300 elscootrar. Det innebär en ökning med över 140 procent jämfört med i april i år, då det totala antalet elscootrar beräknades till 3 000. 

7 300 elscootrar innebär att det går drygt 7 elscootrar per 1 000 invånare i Stockholms stad. Det kan jämföras med att det i slutet av 2018 fanns 355 457 personbilar i staden, vilket ger 368 bilar per 1 000 invånare.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm tycker att ökningen av antalet scootrar är helt okej.

”Ökningen i sig förändrar inte situationen nämnvärt. Det vi haft problem med är placeringen på trottoarer, att de ligger ner eller fälls och placeras konstigt. Ökningen i sig har inte förändrat den bilden, jag har inte fått rapporter om att det är mer problem på grund av fler elscootrar”, säger han.

Så det är på en lagom nivå just nu?

”Ja, om man tittar på människor som använder det här mycket så har de inga problem att hitta scootrarna. Stockholm behöver kanske inte fler scootrar för den mobilitet det här ger, vilket är ett bra tillägg till stadsbilden. Men vi måste hitta bättre lösningar för att de inte placeras konstigt och då är det en bra nivå som det är nu.”

Vad gör ni för att det ska ske?

”Trafikkontoret har haft en träff med alla bolag gemensamt. Nu pratar vi med bolagen enskilt för att se hur de arbetar med avsiktsförklaringen. Bland annat att de ska plocka bort elscootern inom två timmar om den står dumt till, där måste bolagen vara mer tillgängliga att kontakta även per telefon.”

Stockholms stad har en så kallad avsiktsförklaring med 11 aktörer som stipulerar hur bolagen ska sköta sina affärer i staden. Bland annat innefattar dokumentet hastighetsbegränsningar i vissa områden, parkeringsförbud på utvalda platser och att elscootrarna ska ställas ut så att de inte står i vägen. 

Staden har också infört parkeringsplatser, men det är inte förbjudet för användarna att ställa elscootrarna varthän de önskar.

Än så länge är det Lime, Tier, Voi, Aimo, Ayo, Circ och Moow som omfattas av reglerna. Bird skrev enligt trafikkontoret på avtalet när bolaget lanserade sina elscootrar i förra veckan. Det innebär att Bird har knappt två månader på sig att implementera reglerna. 

Elscootern har blivit en del av stadsbilden i Stockholm. Ett av bolagens säljargument är att den ska ersätta bil- och taxiresorna och att positiva effekter därmed kommer för miljö och klimat. Dessutom ska elscootrarnas ersättande av bilresor förbättra trafiksituationen. 

Om de positiva effekterna verkligen realiserats är däremot mycket oklart. 

Den rejäla ökningen av elscootrar har väckt debatt kring säkerheten. Transportstyrelsen rapporterade nyligen att det hittills inkommit 241 olycksanmälningar där elscootrar varit inblandade. 

Det kan jämföras med att svenska Voi Technology uppger att totalt de genomfört 3,8 miljoner resor i Sverige. I förhållande till antalet resor är olyckorna alltså relativt få.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer