Felparkerade elsparkcyklar som blockerar trottoarer och cykelvägar väcker mångas ilska. I februari beslutade Stockholms stads politiska ledning att felparkerade elsparkcyklar ska bestraffas med parkeringsböter på 250 kronor. Böterna ges till företagen som hyr ut dem, och alltså inte till den senaste användaren.
Nu går staden ett steg längre och vill kräva polistillstånd med en årlig avgift på 1.400 kronor per fordon för bolagen som ställer ut sparkcyklarna. I Stockholm finns över 14.000 elsparkcyklar vilket innebär en kostnad på nästan 20 miljoner kronor för bolagen varje år.
”Ingen som rör sig i Stockholm ska vara rädd för att snava över en elsparkcykel”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd för Stockholms stad i ett uttalande.
Vois Eric André säger att bolaget varit i dialog med Daniel Helldén och staden, och beskriver de nya reglerna som en ”u-sväng” och ”helomvändning”. Han säger att Voi i diskussionerna bland annat lagt fram förslag om ”generösa investeringar” i infrastruktur, parkeringsställ och tekniska lösningar. De har också föreslagit en ”parkeringspatrull”, med anställda som parkerar om elsparkcyklar som står på förbjudna platser.
”Att avvisa förslaget och i stället bara införa en ren avgift, där pengarna går in i statskassan, ser vi väldigt mycket som symbolpolitik. Den här avgiften kommer inte lösa det akuta parkeringsproblemet, och det är därför vi ställer oss väldigt ifrågasättande till det”, säger han.
Läs mer: Myndighet vill bannlysa elscootrar från trottoarer
Eric André understryker att de generellt inte är emot avgifter, men säger att det kan slå hårt mot den osubventionerade elsparkcykelbranschen om de är för dyra.
”Vi är en samhällsaktör som tillhandahåller en service, men inte får någon hjälp eller subvention, vilket många andra transportbolag får. Att då dessutom införa en väldigt hög avgift är för oss ologiskt.”
Även Tier ställer sig kritiska till den höga avgiften, och uppger likt Voi att de inte är emot avgifterna i sig utan ”gärna bidrar till staden”, men att det är ”viktigt att avgiften är rimlig”.
”Vi bidrar trots allt med en icke-subventionerad, klimatneutral mobilitetstjänst som hjälper staden att nå sina klimatmål” säger Dan Nerén, senior public policy manager på Tier, i en kommentar till Di Digital.
Han säger att de avgifter Stockholms stad nu föreslår är nära tre gånger så höga som motsvarande avgifter i Paris, och sju gånger högre än motsvarande avgifter i Rom och Düsseldorf.
Läs mer: Fler olyckor med elsparkcyklar
I början av april slog advokatfirman Delphi fast att det är olagligt för kommuner att ta ut en avgift från elscooter-bolagen. Advokatfirman har utrett rättsläget kring avgifterna på uppdrag av näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare, som företräder både Tier och Voi.
Malmö Stad har sedan årsskiftet tagit ut en avgift på 1.825 kronor per scooter och år från de elscooter-bolag som verkar i staden. Kommunalrådet i Malmö Andreas Schönström (S) meddelade då att Delphis utlåtande inte får dem att ändra uppfattning i frågan om huruvida det är rätt att ta ut avgifter eller inte.
Eric André säger att bolaget nu i ett första skede behöver försöka förstå om Stockholms stads avgifter ”håller i en legal synpunkt”, eftersom det inte finns konsensus i frågan.
Kommer ni att bestrida det här?
”Det är för tidigt att säga, men vi vill självklart få tydlighet i om det här håller rent legalt. Om det är det som krävs så får vi utvärdera det som ett alternativ”, säger Eric André.
Tier påtalar också den legala aspekten.
”Det finns en legal oklarhet i dessa avgifter, det är därför viktigt med en översyn av rådande lagar och regleringar så de är applicerbara på friflytande mobilitetstjänster”, säger Dan Nerén.
Läs mer: Dykare i Stockholm slår larm: ”Proppat med elscootrar i vattnet”
Det grönblå styret vill också inrätta särskilda parkeringszoner på platser där elsparkcyklarna är väldigt många, och förbjuda parkering på all övrig yta. Först ut blir populära besöksmål och knutpunkter för kollektivtrafik, vilket sedan kan komma att utökas successivt, enligt trafikborgarrådet.
”Det fungerar inte att ha elsparkcyklar överallt längs trottoarer och på torg i innerstaden”, meddelar Daniel Helldén (MP).
Elsparkcyklar som ställs där parkeringsförbud råder kommer att kunna flyttas undan av Stockholms parkeringsvakter.
”Vi kommer tvinga alla som vill hyra ut elsparkcyklar att programmera in stadens parkeringsförbud i sina system. För en enskild användare kommer det alltså inte att vara möjligt att avsluta sin resa på en otillåten plats”, meddelar Daniel Helldén (MP).
De nya reglerna för elsparkcyklar behandlas i stadens trafiknämnd den 22 april och förväntas träda i kraft den 1 juli 2021.