Hoppa till innehållet

Elsparkcykelbolagen rasar mot Helldéns årsavgift på 20 miljoner

Stockholms stad tar nu kraftigare tag för att stävja problemet med felparkerade elsparkcyklar och inför en årlig avgift på 1.400 kronor per fordon. Beslutet kritiseras av elsparkcykelbolagen Voi och Tier, som menar att avgiften är för hög och att det är oklart om avgifterna ens är lagliga. ”Det är en u-sväng med den här trubbiga avgiften som vi inte tror löser problemen”, säger Eric André, Sverigechef på Voi.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (till vänster) och Eric André, Sverigechef på Voi (till höger).
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (till vänster) och Eric André, Sverigechef på Voi (till höger).Foto: Joey Abrait/TT/Elliot Nyhlin

Felparkerade elsparkcyklar som blockerar trottoarer och cykelvägar väcker mångas ilska. I februari beslutade Stockholms stads politiska ledning att felparkerade elsparkcyklar ska bestraffas med parkeringsböter på 250 kronor. Böterna ges till företagen som hyr ut dem, och alltså inte till den senaste användaren. 

Nu går staden ett steg längre och vill kräva polistillstånd med en årlig avgift på 1.400 kronor per fordon för bolagen som ställer ut sparkcyklarna. I Stockholm finns över 14.000 elsparkcyklar vilket innebär en kostnad på nästan 20 miljoner kronor för bolagen varje år. 

”Ingen som rör sig i Stockholm ska vara rädd för att snava över en elsparkcykel”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd för Stockholms stad i ett uttalande.

Vois Eric André säger att bolaget varit i dialog med Daniel Helldén och staden, och beskriver de nya reglerna som en ”u-sväng” och ”helomvändning”. Han säger att Voi i diskussionerna bland annat lagt fram förslag om ”generösa investeringar” i infrastruktur, parkeringsställ och tekniska lösningar. De har också föreslagit en ”parkeringspatrull”, med anställda som parkerar om elsparkcyklar som står på förbjudna platser. 

”Att avvisa förslaget och i stället bara införa en ren avgift, där pengarna går in i statskassan, ser vi väldigt mycket som symbolpolitik. Den här avgiften kommer inte lösa det akuta parkeringsproblemet, och det är därför vi ställer oss väldigt ifrågasättande till det”, säger han. 

Läs mer: Myndighet vill bannlysa elscootrar från trottoarer

Eric André understryker att de generellt inte är emot avgifter, men säger att det kan slå hårt mot den osubventionerade elsparkcykelbranschen om de är för dyra. 

”Vi är en samhällsaktör som tillhandahåller en service, men inte får någon hjälp eller subvention, vilket många andra transportbolag får. Att då dessutom införa en väldigt hög avgift är för oss ologiskt.”

Även Tier ställer sig kritiska till den höga avgiften, och uppger likt Voi att de inte är emot avgifterna i sig utan ”gärna bidrar till staden”, men att det är ”viktigt att avgiften är rimlig”.

”Vi bidrar trots allt med en icke-subventionerad, klimatneutral mobilitetstjänst som hjälper staden att nå sina klimatmål” säger Dan Nerén, senior public policy manager på Tier, i en kommentar till Di Digital.

Han säger att de avgifter Stockholms stad nu föreslår är nära tre gånger så höga som motsvarande avgifter i Paris, och sju gånger högre än motsvarande avgifter i Rom och Düsseldorf. 

Läs mer: Fler olyckor med elsparkcyklar 

I början av april slog advokatfirman Delphi fast att det är olagligt för kommuner att ta ut en avgift från elscooter-bolagen. Advokatfirman har utrett rättsläget kring avgifterna på uppdrag av näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare, som företräder både Tier och Voi.

Malmö Stad har sedan årsskiftet tagit ut en avgift på 1.825 kronor per scooter och år från de elscooter-bolag som verkar i staden. Kommunalrådet i Malmö Andreas Schönström (S) meddelade då att Delphis utlåtande inte får dem att ändra uppfattning i frågan om huruvida det är rätt att ta ut avgifter eller inte.

Eric André säger att bolaget nu i ett första skede behöver försöka förstå om Stockholms stads avgifter ”håller i en legal synpunkt”, eftersom det inte finns konsensus i frågan.

Kommer ni att bestrida det här?
”Det är för tidigt att säga, men vi vill självklart få tydlighet i om det här håller rent legalt. Om det är det som krävs så får vi utvärdera det som ett alternativ”, säger Eric André. 

Tier påtalar också den legala aspekten. 

”Det finns en legal oklarhet i dessa avgifter, det är därför viktigt med en översyn av rådande lagar och regleringar så de är applicerbara på friflytande mobilitetstjänster”, säger Dan Nerén.

Läs mer: Dykare i Stockholm slår larm: ”Proppat med elscootrar i vattnet”

Det grönblå styret vill också inrätta särskilda parkeringszoner på platser där elsparkcyklarna är väldigt många, och förbjuda parkering på all övrig yta. Först ut blir populära besöksmål och knutpunkter för kollektivtrafik, vilket sedan kan komma att utökas successivt, enligt trafikborgarrådet.

”Det fungerar inte att ha elsparkcyklar överallt längs trottoarer och på torg i innerstaden”, meddelar Daniel Helldén (MP). 

Elsparkcyklar som ställs där parkeringsförbud råder kommer att kunna flyttas undan av Stockholms parkeringsvakter. 

”Vi kommer tvinga alla som vill hyra ut elsparkcyklar att programmera in stadens parkeringsförbud i sina system. För en enskild användare kommer det alltså inte att vara möjligt att avsluta sin resa på en otillåten plats”, meddelar Daniel Helldén (MP).

De nya reglerna för elsparkcyklar behandlas i stadens trafiknämnd den 22 april och förväntas träda i kraft den 1 juli 2021.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera