I maj 2017 började de eldrivna taxipodarna dyka upp på Stockholms gator. Bolaget Bzzt (NTL), som ligger bakom podarna, har som vision att folk ska kunna köras billigt och klimatsmart under korta sträckor i Stockholm.
Hittills har man kommit upp i 70 000 körningar via bokningar som görs genom företagets app. Nu tar Bzzt nästa steg och skalar upp inför en planerad A-runda i höst, där man vill ta in nytt kapital för att kunna expandera och öka den i dag 50 podar starka flottan.
Ett krav från investerare är att de sedan starten röda siffrorna bli svarta. Därför börjar man sälja reklam som sätts upp på skyltar på taket på podarna.
”Vi går fortfarande med förlust, där kommer reklamen in som ny inkomstkälla. Det ska göra så att vi kan gå plus minus noll till hösten”, säger bolagets medgrundare Örjan Jansson till Di Digital.
I dag har Bzzt 50 taxipodar på gatorna i Stockholm. Enligt bolaget är det för lite för att gå runt, målet är 200 fordon 2019. Det skulle också innebära att inkomsterna från reklamen ökar.
I oktober förra året tog Bzzt in nytt kapital på 7 miljoner kronor, bland annat för att upprusta podarna som tillverkas av Niklas Zennström-backade Clean Motion.
Läs mer: Eltaxin Bzzt fyller på kassan: ”Otroligt varmt välkomnande”
Just nu pågår en nyemission där gamla investerare, främst affärsänglar, går in med nytt kapital för att bolaget ska kunna hålla takten kring utveckling och tillväxt till hösten, säger Örjan Jansson.
I den nya rundan hoppas man få in kapital genom riskkapitalbolag som också kan hjälpa Bzzt att expandera till fler storstäder internationellt.
”Vi behöver kompetens för att expandera internationellt under 2019. Vi behöver investerare som kan och vet vad det innebär att göra en expansion där vi vill gå ut i fyra större städer i Skandinavien och Europa”, säger Örjan Jansson och fortsätter:
”Vi har en önskelista och samtal igång genom A-rundan. Det är många som är intresserade av det vi gör och gillar oss i och med att vi är eko, reko och billiga. Sedan måste man titta på de hårda siffrorna och där tar vi oss an ökad effektivitet och bättre mjukvara för att gå i mål.”
Att bara gå runt på reklaminkomster, samtidigt som man till skillnad från många andra plattformsbolag har kollektivavtal och därigenom högre löner, blir svårt. Enligt bolaget kostar annonsering under en veckas tid i hela fordonsflottan 400 000 kronor. Just nu har man sålt 75 procent av sommarens annonsering.
I och med att endast reklam som inkomstkälla inte räcker till hoppas Örjan Jansson att man ska kunna sälja den data podarna samlar in när de kör på vägarna. Det för att till och med kunna köra kunderna gratis i framtiden.
”Vi kommer att skaffa en massa data via podarna där vi exempelvis kan se lediga parkeringsplatser och läsa av luftkvalitet. Den datan kan vi sälja för att ta lägre priser. I framtiden kan vi till och med köra gratis. Det är en vision”, säger Örjan Jansson.