Hoppa till innehållet

Eltaxibolaget Bzzt vill köra kunderna gratis – går mot ny investeringsrunda

Taxipodbolaget Bzzt siktar på expandering. Nu krattar företaget för en ny investeringsrunda samtidigt som man börjar med reklam på podarna.

Örjan Jansson, medgrundare Bzzt.
Örjan Jansson, medgrundare Bzzt.Foto: Pressbild

I maj 2017 började de eldrivna taxipodarna dyka upp på Stockholms gator. Bolaget Bzzt (NTL), som ligger bakom podarna, har som vision att folk ska kunna köras billigt och klimatsmart under korta sträckor i Stockholm. 

Hittills har man kommit upp i 70 000 körningar via bokningar som görs genom företagets app. Nu tar Bzzt nästa steg och skalar upp inför en planerad A-runda i höst, där man vill ta in nytt kapital för att kunna expandera och öka den i dag 50 podar starka flottan. 

Ett krav från investerare är att de sedan starten röda siffrorna bli svarta. Därför börjar man sälja reklam som sätts upp på skyltar på taket på podarna. 

”Vi går fortfarande med förlust, där kommer reklamen in som ny inkomstkälla. Det ska göra så att vi kan gå plus minus noll till hösten”, säger bolagets medgrundare Örjan Jansson till Di Digital.

I dag har Bzzt 50 taxipodar på gatorna i Stockholm. Enligt bolaget är det för lite för att gå runt, målet är 200 fordon 2019. Det skulle också innebära att inkomsterna från reklamen ökar.

I oktober förra året tog Bzzt in nytt kapital på 7 miljoner kronor, bland annat för att upprusta podarna som tillverkas av Niklas Zennström-backade Clean Motion.

Läs mer: Eltaxin Bzzt fyller på kassan: ”Otroligt varmt välkomnande” 

Just nu pågår en nyemission där gamla investerare, främst affärsänglar, går in med nytt kapital för att bolaget ska kunna hålla takten kring utveckling och tillväxt till hösten, säger Örjan Jansson.

I den nya rundan hoppas man få in kapital genom riskkapitalbolag som också kan hjälpa Bzzt att expandera till fler storstäder internationellt. 

”Vi behöver kompetens för att expandera internationellt under 2019. Vi behöver investerare som kan och vet vad det innebär att göra en expansion där vi vill gå ut i fyra större städer i Skandinavien och Europa”, säger Örjan Jansson och fortsätter:

”Vi har en önskelista och samtal igång genom A-rundan. Det är många som är intresserade av det vi gör och gillar oss i och med att vi är eko, reko och billiga. Sedan måste man titta på de hårda siffrorna och där tar vi oss an ökad effektivitet och bättre mjukvara för att gå i mål.”

Att bara gå runt på reklaminkomster, samtidigt som man till skillnad från många andra plattformsbolag har kollektivavtal och därigenom högre löner, blir svårt. Enligt bolaget kostar annonsering under en veckas tid i hela fordonsflottan 400 000 kronor. Just nu har man sålt 75 procent av sommarens annonsering.

I och med att endast reklam som inkomstkälla inte räcker till hoppas Örjan Jansson att man ska kunna sälja den data podarna samlar in när de kör på vägarna. Det för att till och med kunna köra kunderna gratis i framtiden.

”Vi kommer att skaffa en massa data via podarna där vi exempelvis kan se lediga parkeringsplatser och läsa av luftkvalitet. Den datan kan vi sälja för att ta lägre priser. I framtiden kan vi till och med köra gratis. Det är en vision”, säger Örjan Jansson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera